نقش رسانه ها در حمایت از تولید داخلی و رفع موانع
نقش رسانه ها در حمایت از تولید داخلی و رفع موانع

در این نوشتار ضمن تبیین شعار سال ، نقش رسانه های مختلف در شیوه های حمایت از کالاهای داخلی و کمک به رفع موانع تولید تبیین گردیده است .
*
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

سلام ودرود به اروح مطهر شهدایی که موانع را کنار زده با نثار جان خود تولید امنیت پایدار کردند وبه همه کسانی که به تولید داخلی اهتمام داشته و یا مورد حمایت قرار می دهند .

  • مقدمه

عنوان شعار سال : تشریفاتی و تزیینی –  براساس مطالعه ونظریات کارشناسی ونیاز روز و مانند تابلوی شرکت وساختمان که معرف هویت غعالیت ان هست ؛ عمل کنیم

ضرورت این نام گذاری تولید : اقتصاد موتور محرک جامعه و تولید ماده محترقه این موتور است «اقتصاد یک نقطه کلیدی تعیین‌کننده است… اقتصاد البته هدف جامعه اسلامی نیست، اما وسیله‌ای است که بدون آن نمی‌توان به هدف‌ها رسید. تأکید بر تقویت اقتصاد مستقل کشور که مبتنی بر تولید انبوه و باکیفیت و توزیع عدالت محور و مصرف به‌اندازه و بی اسراف و مناسبات مدیریتی خردمندانه است» (بند نخست توصیه سوم، بیانیه گام دوم انقلاب، رهبر معظم انقلاب، بهمن ۱۳۹۷)

مانع زدایی و اسیب شناسی از سرنوشت شعارهای سال در سنوات اخیر: طی چند سال اخیر عنوان‌ محوری سال از سوی رهبر انقلاب موضوعات اقتصادی بوده است، به‌خصوص در چندسال اخیر که «اقتصاد وفرهنگ،باعزم ملی ومدیریت جهادی»، «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل»، «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال»، «حمایت از کالای ایرانی»، «رونق تولید» و « جهش تولید»  شعار سال بوده است.

آسیب اول :  بدنبال نام گذاری سال ۱۴۰۰،  مجددا ادارات بنر های بزرگی در ورودی خود نصب خواهد کرد ودر صفحه نخست پایگاه اطلاع رسانی خود درج کرده ومسولینی که در سخنرانی های خود از عنوان سال نام می برند، ولی درمیزان از حرف تا اقدام عملی شان محل ابهام است.

اسیب دوم عملکرد سالهای اخیر: در چهار پنج سال گذشته کشور با چالش‌های مختلفی مواجه بوده است، افزایش تحریم‌ها از سوی شیطان بزرگ، افزایش واردات بی‌رویه، به‌خصوص کالاهای لوکس و مصرفی و همچنین کالاهایی که در داخل وجود داشته و نیاز به حمایت داشته‌اند، تعطیلی و یا کاهش تولید، رکود بازار و کاهش درآمد عمومی و به‌موازات آن رشد سرسام‌آور قیمت‌ها تا چند برابر که مشکلات معیشتی سخت و بی‌سابقه‌ای را برای مردم کشورمان رقم زده است.

(رهبر انقلاب اسلامی، ۳۰ اسفند ۱۳۹۹)البته این میزان جهش در حدّ انتظار نیست چراکه با وجود تحقق در کارهای زیربنایی و سازندگی، نتیجه آن در اقتصاد عمومی و معیشت مردم مشهود و محسوس نشد، در حالی‌که انتظار بود جهش تولید گشایشی در زندگی مردم به‌وجود آورد.

چرایی نام گذاری سال ۱۴۰۰چنانچه این موضوع مورد توجه جدی نهادهای ذیربط قرار می‌گرفت بسیاری از مشکلات کشور یا به وجود نمی‌آمد و یا مانند اتفاقات اخیر تبدیل به بحران تبدیل نمی‌شد و دیگر نیازی نبود تا سال ۱۴۰۰ نیز  «تولید ، پشتیبانی ها و مانع زدائیها » نام نهاده شود.

  • نقش رسانه ها برای مانع زدایی

رسانه ها یکی از ابزارهای مهم فرهنگ سازی در جوامع هستند و تاثیر تعیین کننده ای دارند.

رسانه برای مانع زدایی در حوزه تولید لازم است ایفای نقش کند

 

  • سه بخش عنوان سال ۱۴۰۰
    الف – تولید
    تولید از ریشه لغوی ولد و به مفهوم ایجاد کردن، به وجود آوردن و زایش است که در حوزه‌های مختلف موضوعیت دارد؛ که مورد نیاز هر جامعه‌ای است و دولت‌ها برای تأمین آن از طریق تولید داخلی یا واردات از سایر کشورها اقدام می‌کنند.

 

  • -تولید در نام‌گذاری سال ۱۴۰۰ یعنی تولید داخلی و علی‌القاعده به مفهوم مونتاژ داخلی نیست، بلکه به مفهوم بومی بودن تولید است به‌گونه‌ای که وابستگی به خارج کاهش یابد؛ این بدان معناست که تولیدات نیازهای ضروری باید در داخل کشور صورت گیرد تا نیازهای جامعه بدون تکانه های اقتصادی تولید و تأمین شود.

 

  • -هدف‌گذاری تولید: در هدف‌گذاری تولید در کشور باید تمرکز بر تأمین نیازهای جامعه باشد به نحوی که واردات را به‌شدت کاهش داده و حتی در بسیاری از موارد بی‌نیاز از واردات شویم، به‌خصوص در کالاهای اساسی مردم و جامعه، کالاهای کلیدی و حیاتی کشور، کالاهای زیاد ارز بر، کالاهای پرمصرف جامعه و در اولویت آن‌ها نیز تولید کالاهایی که در معرض تحریم دشمنان قرار دارند، است. علی‌القاعده کالاهای لوکس، تزیینی، تجملی، تشریفاتی، آرایشی، تفننی و… ضمن اینکه در شرایط تحریم کشور باید ممنوع‌الورود باشند بایستی در اولویت آخر تولید قرار داشته باشند.

 

  • ب- پشتیبانی ها
    یکی از موانع رشد تولید عدم و یا ضعف در پشتیبانی ها از تولید و مراکز تولیدی می باشد . وضرورت دارد نهادهای مختلف در حوزه های مرتبط پشتیبانی های لازم را انجام دهند، تا تولیدملی شکوفا گردد:

    پشتیبانی تقنینی: مجلس شورای اسلامی  باید با مصوبات قانونی دولت را موظف به پشتیبانی از تولیدکنندگان کند، همچنین بانک‌ها را از واسطه‌گری و خرید املاک و امثالهم منع کرده و موظف به حمایت مالی از تولید نماید.

 

  • پشتیبانی قضایی: قوه قضاییه با نظارت بیشتر و رسیدگی به مشکلات تولیدکنندگان داخلی به‌خصوص در امور حیاتی و نیازهای اساسی جامعه از آنان حمایت و پشتیبانی کرده و با مانعان تولید برخورد نماید، همچنین در رسیدگی به پرونده‌های قضایی و کاهش زمان دادرسی در امور مربوط به تولیدات در حوزه های مختلف ضرورت دارد. و برخورد قانونی با عوامل مانع تراش در راه تولید

 

  • پشتیبانی دستگاههای مسول: دولت و ووزارت خانه های کلیدی، محدودیت سخت‌گیرانه برای واردات به‌خصوص برای کالاهایی که در داخل در حال تولید بوده و یا امکان تولید و یا افزایش آن وجود می داشت، حمایت از تولیدکنندگان داخلی، کاستن از موانع تولید، کوتاه کردن فرآیند مجوزها، سرازیر کردن و سهل کردن تسهیلات بانکی و کاهش بهره بانکی و تمهیل سررسید وام‌های گذشته مشروط بر افزایش تولید واحدها، حمایت از صنایع کوچک، استفاده از ظرفیت بسیج، ارائه بسته مشوق‌ها به تولیدکنندگانی که در سال جدید، پشتیبانی خود را عملی کند و درپایان سال گزارش واقعی ارایه دهد.

 

  • پشتیبانی اجرایی: دستگاههای اجرای پشتیبانی عملی از تولیدکنندگان داشته باشند.

 

  • پشتیبانی از کارگاههای کوچک:  پشتیبانی از صنایع کوچک شهری و روستایی و کارگاههای خانگی

 

  • پشتیبانی اطلاعاتی: تولیدکنندگان در مواردی که نیاز به امارهای وضع موجود و نیازهای اتی دارند و بایستی در سامانه ای هوشمند، این نیازها تامین و مدیریت شوند .

 

  • پشتیبانی تبلیغاتی و فرهنگ سازی: وزارت خانه ها و سازمان ها وبخصوص رسانه ملی و جراید و پایگاههای خبری بایستی درخصوص فرهنگ سازی مصرف کالاهای تولید داخلی اهتمام ویژه داشته باشند و از تبلغ کالاهای بیگانه احتناب و حتی ممنوع گردد.

 

  • پشتیبانی درتشویق و ممانعت از افزایش هزینه ها: “اوضاع کسب‌وکار در کشور باید به‌گونه‌ای باشد که افراد به سرمایه‌گذاری در تولید تشویق شوند و از افزایش هزینه‌های تولید جلوگیری شود. “( رهبر انقلاب اسلامی ، ۳۰ اسفند ۱۳۹۹)

    ج- مانع زدایی

    مانع های مختلفی در مراحل کار تولید وجود دارند ؛ که با توجه به شرایط کشور بایستی این موانع در اوایل سال ۱۴۰۰ زدوده شده و تولید ملی شکوفا گردد

  • نقش رسانه ها در عملیاتی کردن مانع زدایی
    رسانه ها می توانند رهنمودهای مقام معظم رهبری را در حوزه تولید و مانع زدایی عملیاتی کنند :
  • رسانه یا Media : لغت به معنی رساندن – وسایلی که انتقال‌دهنده خبری ؛ مطلبی  ؛ فرهنگی و افکاری را به جامعه هدف برساند
  • رسانه‌ها : بستر و مجاری طبیعی تهیه و توزیع اطلاعات در جامعه هستند و موجب می‌شوند که نیروهای اجتماعی ضمن وقوف و آگاهی به حقوق خویش، انتظارات بحق رهبری و مردم را از دولت مستقر طلب نمایند.
  • شعار سال از جایگاه عالی کشور ؛ براساس نیاز جامعه تعیین میشود ؛ بایستی رعایت شود بنابراین :
  • اقدام اول عملیاتی رسانی : مطالبه گری از دستگاههای مسول درحوزه تولید
  • اقدام دوم : از نهادهای تقنینی و قضایی برای پشتیبانی حمایتی وپیگیری نظارتی و برخورد
  • اقدام سوم عملیاتی رسانه ها : فرهنگ سازی تولید و حمایت از کالای ایرانی بعنوان یک ارزش – غیرایرانی بعتوان ناهتجاری
  • اقدام چهارم : تهییج و بسیج عمومی با حمایت از تولید برای ایجاد جهاد اقتصادی
  • و دیگر قدامات متناسب با شرایط

 

  • روشنگری و اطلاع رسانی به موقع در تحقق شعار سال

رسالت رسانه ها در زمینه مانع زدایی ها، روشنگری و اطلاع رسانی به موقع است. رسانه ها می بایست این رسالت را ایفا نمایند:

  1. نیاز به ایجاد شبکه علاقمندان داوطلب در کسب خبر ، تحلیل و نشر مطالب
  2. ورسانه ها مقوم راه باشند
  3. نیازهای ضروری – رسانه
  4. اهمیت رسانه در ارتقای کمی وکیفی تولید
  5. رهبر انقلاب علت تحقق نیافتن کامل جهش تولید در سال ۹۹ را وجود موانع و همچنین حمایت نشدن تولید در همه بخش‌ها دانستند و با اشاره به معضل واردات و قاچاق، گفتند: “ضعفهای قانونی و واردات رقیب خارجیِ محصولی که در داخل با همت جوانان در حال تولید است، و یا قاچاق آن از طریق دستهای خیانتکار، مانع تولید است و موجب شکست خوردن آن می‌شود.” (رهبر انقلاب اسلامی، ۳۰ اسفند ۱۳۹۹)

 

  • راهکارهای تحقق رفع موانع توسط رسانه ها

الزامات رسانه‌ای برای رفع موانع تولید و راهکارهایی که در این زمینه وجود دارد:

  1. برای رفع موانع تولیدرسانه ها باید کمک به

مانع زدایی از مقررات دست و پاگیر
مانع زدایی توسط سازمانهای مانع تراش
مانع زدایی توسط مدیران مانع کور بین
مانع زدایی توسط کارشناسان مانع ساز و بهانه تراش
مانع زدایی توسط دستگاه دیپلماسی و عدم گره زدن امور تولید به نتایج مداکرات بی ثمر
مانع زدایی توسط جریانات سیاسی غربگرا
مانع زدایی در حذف رانت های مانع تولید توسط سلطانهای چمبره زده بر کالاهای اساسی
مانع زدایی در حوزه های دیگری که به هر نحو،  مانع رشد تولید می شوند.

  1. رسانه ها این موانع و مشکلات را شناسایی و منعکس کنند
  2. رسانه ها راهکارهای رفع موانع را با کمک کارشناسان هربخش معرفی کنند
  3. یکی از راهکارهای اثر گذار : با سلسله گزارش های بررسی وتحلیل جوزه های مختلف تولید و تا حصول نتیجه پیگیر باشند
  4. الزام رسانه ای : مستند ومستدل باشد وبارویکرد سازنده ارایه شود ( فقط بیان ضعف ها نباشد و تخریب هم نباشد…
  5. الزام و لازمه کار ، البته باید فضا هم باز باشد ( نه مثل رسانه ملی در فشار قرارگیرد تا فتیله را کم کند…)

 

  • فرهنگ سازی

رسانه‌ها می‌توانند با فرهنگ سازی اقبال مردم را به سمت استفاده از تولیدات و محصولات داخلی سوق دهند:

  1. مبنایی ترین عنصر قدرت نرم، مردم هستند، برخی دیگر از عناصر قدرت نرم عبارتند از: سرمایه اجتماعی، اعتماد عمومی، مشارکت عمومی، فرهنگ عمومی، آموزش های عمومی و تمام داشته هایی که در مردم وجود دارد، محلی گرایی، بومی گرایی، خرده فرهنگ ها، فرهنگ های سنتی و لایه های مختلفی که در درون مردم وجود دارد.
  2. ظرفیت های اطلاع رسانی خوبی دارد – نیاز به راهبرد و سازماندهی و تقسیم کار
  3. شبکه های اجتماعی در جنگ نرم – تدابیر راهبردی برای مقابله با جنگ نرم ( علیه توان خودی است) بزرگنمایی ضعفها  و تحقیر کالای بومی در مقایسه با خارجی ( شکسته شدن این مرز )
  4. تبلیغ کالاهای بومی و ممنوعیت غیر بومی
  5. ارزش مدار کردن مصرف تولیدات داخلی
  6. تقبیح سازی تبلغ و مصرف تولید غیر بومی
  7. تولید ملی ( بومی ) نیازهای اساسی
  8. کمک به نشر فرهنگ کار و حرفه های تخصصی در ارتقای کیفیت
  9. کارکرد رسانه در صیانت و گسترش فرهنگ ایثار و شهادت ( در هدف و جهت گیری – مصادیق دفاع مقدس)
  10. آفت نباید ما به بهانه های مختلف تیشه به ریشه عناصر سازنده فرهنگ و خرده فرهنگهایمان بزنیم این پایه های قدرت نرم ما را فرو می پاشاند
  11. معرفی نمونه های موفق :از اقدامات صورت گرفته دو سه سال اخیر توسط بسیج سازندگی در تولیدات خانگی ، الگو برداری شده و ضمن حمایتهای لازم ،بصورت یک شبکه گسترده ملی از تولید تا توزیع درشهرها و روستاها توسعه یابد.

 

  • نقش رسانه‌های متعهد

با توجه به شرایط کشور، نقش رسانه‌های متعهد در تراز انقلاب اسلامی را در مانع زدایی بایستی بایستی و موثرتر از سایر رسانه ها باشد:

  • جنگ نرم / جنگ بی قاعده /جنگ روایت¬ها و ایده¬ها /جنگ غیر نظامی/جنگ اقتصادی
  • جنگ نرم: به ­انتقال فرهنگ و افکار عده­ای که با طراحی از تبلیغات و ابزارهای مربوط به آن، برای نفوذ در مختصات فکری مردم کشور هدف و مد نظر با توسل به شیوه­هایی که موجب پیشرفت مقاصد کشور متخاصم گردد گفته می­شود. ( ناتوانی – مقایسه با کالاهای دیگر کشور با هدف تحقیر و توقف –
  • بعنوان یک صرورت جامعه اسلامی دانسته و فریضه بدانیم از رکود تولیدی به بالندگی تولید
  1. آفت اول : بی برنامه گری : می خواهند ولی نمیدانند – معرفی مدلهای مختلف برنامه های مراکز تولیدی موفق
  2. آفت دوم : کم رنگ شدن : بایستی چراغ را فروزان در طول سال کنند .
  3. آفت سوم : شعار بدون عمل – مانع شوند .
  4. آفت چهارم : انحراف – کار جاری وروند معمول را جا نزنند
  5. افت پنجم: احتمال مفسده : به نام مانع زدایی باب رانت و فساد باز نشود
  6. افت ششم : فقدان راهبرد دیپلماسی فرهنگی: دستگاه های متولی فرهنگی، بخصوص رسانه های متعهد با یکدیگر هماهنگ نیستند. درحالیکه رسانه های معاند و یا رسانه های پرمساله هماهنگ عمل میکنند
  7. تاکید و ترویج اقتصاد مقاومتی : وظایف: اصلاح الگوی مصرف: توجه به مصرف تولیدات ملی: ٫ مدیریت نقدینگی و سرمایه‌گذاری: ٫ بهره‌وری در کار: ٫ مطالبه‌گری: ٫ مشارکت در تولید بیشتر: ٫ عدم همکاری با توطئه‌های دشمن و رصد تبلیغات دشمن: نقش مردم در تولید علم با تکیه بر اقتصاد دانش‌بنیان
  8. بسیج رسانه ها در پشتیبانی و مانع زدایی تولید
  9. لزوم پیوست فرهنگی در تولیدات سایر بخشهای احتماعی ؛ اقتصادی ، سیاسی و… درخصوص عنوان شعار «تولید؛ پشتیبانی ها، مانع زدایی ها»
  10. وکنترل برنامه ها بر تقویت تولید وعدم تضعیف تولید
  11. تشکیل چند کارگروه داخلی هر رسانه – تشکیل کارگروه هماهنگی بین رسانه ها وتبادل و همکاری فیمابین
  12. رسانه ها هم باید در چارچوب قانون و بر اساس قانون مطبوعات عمل کنند و نقد رسانه ای، نقد عملکردی همراه با ارائه راهکار در فضایی توام با ادب و اخلاق اسلامی باشد. الگوی سایر رسانه ها
  13. رسانه های متعهد باید خلاقیت – ابتکار و تلاش خستگی ناپذیر
  14. امروز و در دنياي امواج و رسانه مهم ترين نيازمندي ما براي صدور انقلاب اسلامي از بستر توليدات فرهنگی ورسانه ای و سایر تولیدات و حذب قلوب تشنه است
  15. شبکه های جدید رسانه ای، دنباله دیپلماسی فرهنگی بدانیم و خوراک انها را تهیه کنیم

 

  • نقش رسانه های در اقدامات عینی و عملی

رفع موانع تولید نیازمند اقدامات عینی و عملی است. رسانه ها در این زمینه می توانند نقش های مهم زیر را ایفا کنند :

  1. اقدامات عملی رﺳﺎﻧﻪ‌ﻫﺎ:- درﺷﻜﻞ‌دﻫﯽ افکار عمومی ، انتقال ﺗﺠﺎرب – ﯾﺎدﮔﯿﺮی – ﺻﺮﻓﻪ ﺟﻮﯾﯽ در زﻣﺎن آﻣﻮزش امور تولید  – ﺷﻜﻞ‌دﻫﯽ ﺗﺠﺎرب ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﻧﺎﻣﻤﻜﻦ مسایل تولید دربخشهای مختلف
  2. انگیزه‌های مردم برای گذراندن وقت با ابزارهای رسانه :۱-سرگرمی و تفریح ۲-آگاهی و دانستن از جهان هستی ۳-ارتباط اجتماعی ۴-هویت شخصی و تعریف خود
  3. مبسوط گویی بجای خلاصه گویی
  4. پیگیری خبرها : قائم مقام ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در نامه ای به استانداران سراسر کشور اقدامات اجرایی کارگروه های استانی این ستاد را برای تحقق شعار سال “تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها” تشریح کرد. وی اضافه کرد: در همین راستا ضروری است کارگروه های استانی با استفاده از کلیه اختیارات و ظرفیت های قانونی خود، زمینه تحقق شعار سال در استان را فراهم ساخته و نسبت به برگزاری منظم جلسات اقدام شود.
  5. معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

 

  • مطالبه گری رسانه ها

مطالبه گری برای تحقق شعار تولید و مانع زدایی می تواند از سوی رسانه ها تحقق یابد:

  1. درخواست برنامه سال مدیران برای اداره مربوطه شان – هر اداره و نهادی در ابتدای سال راهبردهایش برای تحقق عنوان سال را ذکر کند و دنبال کند
  2. برگزاری نشست های موضوعی و سوال از مدیران
  3. پیگیری رفع موانع موجود و میزان تحقق شعار سال
  4. -متاسفانه در سال ۱۳۹۹؛ تعطیلی و توقف تولید ادامه یافت، واردات بی رویه و کالاهای لوکس و غیر ضروری ادامه یافت، کمبود نیازهای اساسی و تداوم گرانی تداوم داشت و مشکلات زیادی را برای مردم بوجود آورد.
  5. همه سازمان‌ها و نهادها باید علاوه بر تراکت در ورودی ادارات و سازمان‌ها و سخنرانی و خطابه، براساس عنوان محوری سال و بیانیه گام دوم انقلاب برای تک‌تک ادارات و سازمان‌های زیر مجموعه خود برنامه تهیه کند، به نحوی که تا پایان سال در تمامی بخش‌ها با جهش تولید مواجه شویم تا هم کارخانه‌ها رونق و توسعه یابند، هم نیاز داخل تأمین و هم مشکلات مردم کم شود، هم اشتغال و درآمد مردم افزایش یابد وهم درآمد ملی ارتقا یابد. اگر چنین شود در سال بعد می‌توان با جهش دوم تولید، بازارهای جهانی را کسب کرد و کشور از یک درآمد پایدار برخوردار شده و از وابستگی به درآمد نفت خارج شود. اگر چنین شد، می‌توان نمره قابل‌قبول در سال آخر خدمت دولت فعلی ثبت کرد.
  6. بایستی برخورد شعاری وظاهری ممنوع شود
  7. و در پایان سال گزارش واقعی دهد و سازمان بازرسی کل کشور نظارت نماید.
  8. -عملکرد میزان تولید همه نهادها بخصوص در سال ۱۴۰۰، بایستی بررسی شده و میزان تحقق جهش تولید ارزیابی شود و محکی باشد، از میزان تعبیت از این فرمایش رهبر انقلاب و تامین این نیاز ضروری کشور.
  9. شفافیت مراحل مجوزها وارایه تسهیلات و ….
  10. مطالبه گری توقف واردات کالاهای غیر ضروری و لوکس و مشابه داخلی از بیل تا سنگ قبر
  11. ظرفیت ها در کشور و استان وجود دارد که با وجود محدودیت هایی داشته ایم، در جایی که مدیر دلسوز، پای کار و جهادی بوده است، موفق شده ایم، اگر موانع پیش روی سرمایه گذاری و تولید در استان مرتفع شود، اشتغالزایی ایجاد و بسیاری از مشکلات مرتفع خواهدشد.

 

  • مخاطب شناسی رسانه ها ،درچگونگی اقناع و جهت بخشی و تاثیرگذاری در افکار عمومی در حمایت از تولیدداخلی و تحریم کالاهای خارجی
  • مخاطب شناسی : تولید – مصرف –مخاطب شناسی یعنی مصرف کننده شناسی ( گروههای سنی – گروههای تخصصی و کاری ) : نیاز به کالاهای مختلف ( کمیت و کیفیت مورد انتظار ) ذائقه شناسی – استطاعت مالی سنجی
  • اقناع : ( اقناع تولید کننده – سرمایه گذار – مصرف کننده )
  • جهت بخشی  : تشخیص نیازهای اساسی و اولویت دار  – ایحاد سامانه نظام مصرف ( براورد ) و تولید ( موجود – کسری ها )
  • تاثیرگذاری در افکار عمومی : معرفی کشورهای موفق  – خیر صلاح اینده  فرزندان خودمان – راه دیگری وجود ندارد .
  • حمایت از محصولات داخلی : تولید صنایع سبک و سنگین، صنایع و لوازم ساختمانی، صنایع معدنی، مواد کانی و معدنی، صنایع شیمیایی، صنایع نفتی و پتروشیمی، صنایع تبدیلی، محصولات کشاورزی، صنایع‌دستی، صنایع، محصولات و مواد غذایی، لوازم بهداشتی، درمانی و بیمارستانی، صنایع دفاعی و امنیتی، لوازم مخابراتی و ارتباطی، محصولات فرهنگی، محصولات نرم‌افزاری، محصولات نوشت‌افزاری، لوازم‌خانگی و اداری، لوازم صوتی و تصویری و ده‌ها حوزه دیگر که هر کدام ده‌ها و بلکه صدها جزئیات کالا و محصولات دارند
  • تحریم اجناس و کالاهای خارجی : هرحنس که مشابه داخلی دارد مگر کسری آن – اجناس لوکس و تزیینی – کالاهای ارز زیاد بر –
  • کالاهای متعلق به دشمنان انقلاب : تحریم متقابل – ممنوعیت وارد و مبارزه با قاچاق – ممنوعیت فروش –  ضرورت جرایم سنگین و هزینه کرد آن به رسانه ها برای تبلیغ کالاهای داخلی – سیاست گذاری تامین تولید داخلی  را رسانه ها جا بیاندازد تا بعنوان ضد منافع ملی تلقی شود و فرد خاطی اقدام علیه منافع ملی بشمار رود

 

  1. شناسایی و معرفی قوانینی که کمک به تولید میکند و معرفی بندهای قانونی که متوقف شد
  2. شناسایی ضعف های قانون که مدیران شانه خالی میکنند و تجار دور می زنند و یا بطور مفسده ای واردات را دامن می زند
  3. تشریح و بیان راهبردهای اجرایی ( توسط کارشتاسان موصوعی ) رسانه ها باید در هر رشته ، کارشناس معین امین داشته باشند .

 

  • سخن پایانی
  • امروز جمهوری اسلامی ایران در مرکز ثقل اخبار دنیاست ایران کشوری خبر خیز ( دستاوردهای فناوریها – پزشکی – دفاعی و…) است اما کشور خبر رسان نیست یعنی تمام کشور های دنیا خبرها را از کشورهای دیگر به جز ایران در مورد ایران دریافت می کنند ما خبر اول ایران را خودمان تولید نمی کنیم. درجذب بازار

 

  • اینکه بندی از بیانیه گام دوم انقلاب که باید مورد توجه بیشتر قرار بگیرد: “«دهه دوم چشم‌انداز باید زمان تمرکز بر بهره‌داری از دستاوردهای گذشته و نیز ظرفیت‌های استفاده نشده باشد تا پیشرفت کشور از جمله در بخش تولید و اقتصاد ملی ارتقاء یابد»” (رهبر انقلاب، مقدمه هفت سرفصل توصیه‌ها، بیانیه گام دوم انقلاب، بهمن ۱۳۹۷)

 

  • چه دولت کنونی و چه دولت آینده، باید با حمایتهای همه‌جانبه‌ی قانونی، دولتی و حکومتی از تولید و رفع موانع آن، همت کنند که امسال جهش تولید به معنی واقعی تحقق یابد. (رهبر انقلاب اسلامی، ۳۰ اسفند ۱۳۹۹)

 

  • انتخابات خرداد ۱۴۰۰ و روی کارآمدن مدیریت‌های جدید و احتمالاً تازه‌نفس و با انگیزه‌های قوی، امسال را سالی بسیار مهم، حساس و تأثیرگذار در آینده کشور کرده است. ( رهبر انقلاب اسلامی، ۳۰ اسفند ۱۳۹۹)اشخاصی برای ریاست حمهوری وشوراها انتخاب شوند که قایل به نوانایی های داخلی بوده وچشم امیدشان به بیکانکان نباشدتا    تولید رونق بگیرد – اقتصاد به حرکت در آید  – مشکلات کاهش – تمدن نوین اسلامی شکل بگیرد – وجهانی شده و زمینه ساز ظهور مهدی عج