محصول آموزش و پرورش دولت انقلابی سیزدهم ، باید دانش آموز تراز گام دوم انقلابی باشد.
محصول آموزش و پرورش دولت انقلابی سیزدهم ، باید دانش آموز تراز گام دوم انقلابی باشد.

دکتر سید جوادهاشمی فشارکی در مراسم تکریم شهید آموزش وپرورش که در روز بزرگداشت شهید در روز ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ در تالار اجتماعات ۱۳رجب این اداره برگزار شد، با موضوع” مطالبات شهدا و رسالت فرهنگیان ” به تحلیل اسیب های مدارس پرداخته و رسالت مدیران و معلمان براساس عمل به وصایای شهدا تبیین نمود .

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در آغاز با یاد و نکوداشت شهدای دانش آموز گفت : ضمن خیرمقدم به حضور در محفل متبرک به نام شهدا و روز شهید ، زحمات بسیار زیاد شما مدیران و معلمان گرامی ؛ با وجود مشکلات و کمبودها و نارسایی ها وتلاشهای بیش از وظیفه کاری ، بگونه ای است که برایند کارهای انجام شده بعد از انقلاب اسلامی در ارتقای کمی و کیفی ساختمان و تجهیزات ؛ نظام آموزشی ؛ نیروی انسانی و برنامه های اجرایی و…. و اقدامات انجام بی نظیر بوده ومایه مباهات کشور می باشد .

ایشان در ادامه گفت : علیرغم اقدامات بسیار زیاد انجام شده ، یک سوال با نگاه راهبردی و کلان از محضرتان دارم . ایا شما از وضع موجود مدارس رضایت مندی نسبی دارید؟ بعبارتی ایا تربیت دانش اموزان شما در تراز نظام اسلامی وانقلابی و عمل به وصیت شهدا درخصوص آموزش و پرورش و مدرسه بوده و مطالبات شهدای والا مقام تحقق یافته است ؟ و یا با تراز دانش اموز نظام اسلامی فاصله دارد ؟ آیا معضل و بحران در خروجی کار و بعبارتی وجود مشکلات عدیده در بسیاری ازدانش آموزان عزیز خود نداریم ؟ براساس بررسی بعمل آمده وشواهد عینی ، مبین آن است که با ساختار و سازمان عظیم اموزش و پرورش، هزینه های مصرف شده در طول سال ، نسبت به خروجی کیفی ان با تراز مطلوبیت انقلاب اسلامی فاصله بسیار دارد !

دکتر هاشمی فشارکی گفت : محصول مدارس ما  ؛ دانش اموزانی با ویژگی های : ضعف شدید در یادگیری خانه داری، همسرداری مادر و پدر شدن در اینده ؛کاهش میل به ازدواج ؛ميل به برقراري ارتباط با جنس مخالف ؛ تمایل به بازي هاي رايانه اي پوچ و هرز ، میل به تفريحات نا سالم ؛افسردگي ، اضطراب و پريشاني، پرخاشگري، حجاب گريزي و ميل به بد حجابي ، پیروی از سبک زندگی غربی در پوشش الگوهای عجیب پوشاک و رفتار ،ترك مدرسه ، فرار از مدرسه، ترک وطن ؛ضعف اعتقادات ديني، دين گريزي ،دل زدگی از وطن و تمایل به بیگانه ، فراموشی فرهنگ ایثار و مقاومت ، و بدتر از این موارد وجود بستر خلاف در مدرسه ، در مبادله اطلاعات قبیحه ، تبادل مواد مخدر ، محفل بدآموزی در ارتباط با همکلاسان ودوستان ناباب و در یک کلام ، دانش آموزانی با آسيب هاي اجتماعي و بروز رفتاري تعارض با فرهنگ غنی اسلامی و تراز انقلاب و بروز برخی از مشکلات روحی رواني ، که بستر مدرسه نیز سهم قابل توجهی دارد ! واین موارد، حقایق تلخی هستند که حتی یک مورد آن نیز برای نظام اسلامی پسندیده نیست .

ایشان در ادامه گفت : امکانات موجود آموزش و پرورش منطقه ۱۳ شامل مدیران  و معاونین ؛ مدیر و ناظم مدرسه ، معلمان  معلمان دینی ، معلمان دفاعی ، هزینه مدرسه ، هزینه تجهیزات و امکانات ، اب و برق ، گاز تلفن و…… ،انجمن اولیا و معلمان  ، منابع دروس دینی و دفاعی ارزشمند تولیدی بعد از انقلاب ؛ محتوای متون کتب ادبیات و ….. ، سازمان بسیج دانش آموزی ، نهادهای همکاری کننده ، نهادهای خدمات دهنده به مدارس ، اتوماسیون ، سامانه شاد ،حقوق ، امکانات ؛ برنامه های فوق العاده و….. بعلاوه ظرفیت های پشتیبان ، شامل وزارت آموزش و پرورش و چندین معاونت و….  ، اداره کل آموزش و پرورش ، هشت سازمان پژوهش و ساخت و… ، چند مرکز برنامه ریزی و سنجش و …. ،دو کانون ، دفتر امور زنان و خانواده ،دو دانشگاه شهید رجایی و دانشگاه فرهنگیان  ، چند مرکز آموزشی ، سند تحول و …. ، بودجه ۱۰۰٫۰۰۰ ملیارد تومانی فقط سال ۱۴۰۰ بعلاوه برنامه های عدیده : مراسم بازگشایی مدرسه و …. ،انتخابات شورای دانش آموزی ، انتخابات شهردار مدرسه ، انتخابات انجمن  ،  جلسه معاونین پرورشی ، دیدار اولیا با دبیران  ، شورای دبیران  ،اردوی قم و جمكران ، اردوی مشهد مقدس ، اردوی دارالقران ، اردوی جشن تکلیف  ،افتتاحیه دارالقرآن  ،  یادواره شهدا  ، بعضا نماز جمعه ،اردوی شهدای غواص ،  اردوی نوجوانان ایثار  ، غبار روبی مزار شهدای گمنام ،مراسم دهه فجر و…. ، مراسم  میلاد و شهادت چند امام  و محرم  ، باغ موزه دفاع مقدس ، دیدار از مجلس ، مبلغین دینی ، درس دینی ، درس دفاعی  ،  ، آموزش خانواده و توزیع کارنامه ، همایش و یادواره ، بسیج دانش اموزی و…..  ، ودانش اموزان در اختیار وتابع در بیشترین زمان در اختیار مدرسه و بیشترین کانون اثر گیری امکانات و فرصتهای در اختیار ما می باشد ولی تناسب میان هزینه و محصول خروجی ( یعنی پرورش دانش اموز مطلوب ) وجود ندارد وبایستی واکاوی وکشف ضعفها و ایرادات صورت پذیرد .

ایشان در ادامه گفت :  مولفه های تاثیر گذار برشخصیت محصل  نخست خانواده دانش آموز می باشد شامل موارد (قبل از تولد  ،  دوران شیرخوارگی  ،  طفولیت  ،  دوران محصلی )  ، ریشه ها ؛ بستر امکانات در اختیار ( ماهواره  ،  اینترنت بی مرز  ،  معاشرتها  ،  ،  ابرازالات لهو و لعب …..)  ،  طلاق  ،  اعتیاد  ،  فقر  ،  بیکاری برخی از اعضای خانواده  ،   دومین مولفه ، جامعه پیرامونی یا درون سرزمینی است ( فامیل  ،  دوست  ،  همسایه  ،  شهر  ،  مراکز مراجعه کننده  ،  رسانه های داخلی  ،  تعاملات اجتماعی  ،  ….. ) سومین مولفه  جامعه برون سرزمینی  ( رسانه های بیگانه  ،  مراودات خارجی  ،  رویدادهای جهانی  ، ….) بوده وچهارمین مولفه که پس از خانواده نقش اساسی دارد ،  مدرسه می باشد ( مدیر  ،  معلم  ،  محیط  ، آموزش  ،  برنامه های دیگر مدرسه  ،  سازمانهای پشتیبان  …..) دانش آموزانی که  ۱۲ سال یعنی معادل تقریبا ۱۰ هزارساعت حضور در مدرسه بعلاوه اوقات دیگری که منجر به حل تمرین و… می باشد ، همه این چهار مولفه تاثیر گذارند ولی چنانچه با برنامه هدفمند و متعهدانه کار شود ، مدرسه می تواند بر مولفه های دیگر نیز اثرگذار باشد .

 

دکتر هاشمی فشارکی در خصوص مهمترين معضلات موجود مدارس و محور هاي ايجاد آسيب هاي اجتماعي آن گفت :  به غیراز مشکلات کیفیت آموزشی ، عمده علل عدم موفقیت هایی که ممکن است مدیران ومعلمان بیان کنند ؛ محدودیت فضا ، محدودیت امکانات ، محدودیت بودجه ، مشکلات معیشتی وگرفتاریهای فردی و…. می باشد ، لکن تکلیف ما ایا در رضایت به وضع موجود است ؟ ، یا همانند سیره شهدا با وجود انبوه کمبودها ومشکلات ، کارهای بی نظیری را در دفاع مقدس خلق کردند و ما نیز به تاسی از شهدا نبایستی صرفا به انجام وظایف اداری جاری قانع باشیم . برای مدیران و معلمان متعهد رضایت حداقلی توجیه پذیرنیست و قطعا شما نیز در تلاش مضاعف برای ایفای رسالت شغل انبیایی خود خواهید بود . چرا که  مدرسه ،بعنوان یک نهاد بسیارتاثیرگذار بوده  ، و بایستی همواره احساس خطر کرده ، وبدنبال چاره جویی و تلاش جهادگونه بود تا رسالت مدرسه در تراز گام دوم انقلاب که آموزش هدفمند تعالی بخش  و تربیت دانش آموخته مومن انقلابی برای اینده کشور براساس گام دوم انقلاب می باشد را با تلاش مضاعف و سازماندهی شده  وهدفمند  ؛ بعلاوه  بهره مندی از فرصتهای تحول جدید مدیریتی کشور دنبال کرد .

 

جانشین کانون میثاق با شهدای اموزش وپرورش گفت : فرصت های جدید مدیریت انقلابی یعنی دولت انقلابی ایت الله رییسی  در نحوه مدیریت  ،   انگیزه  ،  اراده بر اجرای سند تحول و بیانیه گام دوم و اهتمام به ترویج راه شهدا  ، حمایت های حداکثری ؛ ابطال سند ننگین ۲۰۳۰ دولت منحرف روحانی ، ایجاد کانون میثاق با شهدا ، برنامه های جدید سازمان بسیج دانش اموزی ، ظرفیت های بیرونی (تعاملات بیرون از مدرسه ) ، انگیزه های درونی مقوم شده شما ، فرصتهایی است که بایستی علاوه آموزش دروس ، در تربیت آینده سازان کشور صورت گیرد .

 

وی در ادامه گفت :  از آنجا که نوجواني يكي از مراحل مهم شکل گیری شخصیت افراد ( حضور زیاد در مدرسه و اوقات سایه مدرسه ) ؛ می باشد، لذا ارتقای فرهنگ ایثار و شهادت  بعلاوه تقویت بنیه های دینی و فرهنگی ؛ می تواند تقویت بصیرت سیاسی  ،تقویت بنیه های دفاعی  ،کاهش بروز ناهنجارهای دانش آموزان ( بزه های اجتماعي ) را بهمراه داشته باشد و بایستی در این خصوص تلاش مضاعفی صورت گیرد .

دکتر هاشمی فشارکی درخصوص برنامه های کانون میثاق با شهدا گفت : گنج گرانبهای دفاع مقدس در حوزه  های مختلف وجود دارد ، ولی نیاز به کیمیاگری  توسط کانون میثاق باشهدا  با همفکری و همکاری مدیران ومعلمان متعهدی می باشد ، تا با ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وبخصوص شهدای دانش اموز و فرهنگی ؛ با نور افشانی و عطر افشانی معنویت وجودی شهدا اثر وضعی بر قضای مدارس بوجود اید . تکمیل جمع آوری اطلاعات شهدای منطقه  ، زیرساخت نرم افزاری  ،کمک به تولید برنامه‌های جذاب واثر بخش از طریق انجام کارزار و عملیات رسانه‌ای شامل تهیه و تولید مستمر برنامه‌های دیداری (تلویزیون ـ تئاتر ـ سینما) ـ شنیداری (رادیو) ـ نوشتاری (کتاب ـ بروشور ـ نشریه ـ تراکت) و تولید و نشر محتوا  ، شبکه سازی ( سرشبکه مدیران ،  حلقه های میثاق دانش آموزی )  ،  هر دانش اموز پایه ابتدایی، همزی یک شهید زیر ۱۵سال  ، هر دانش اموز متوسط اول، همزی دانش اموز ۱۶تا، ۱۸سال  ، هر دانش اموز متوسط دوم  ؛ همزی یک شهید ۱۸تا ۲۲سال  ، کاربر سایت همان شهید ؛ کنترل توسط رهنما  ، در نیم سال اول : ۶ مدرسه شاهد منطقه ، در نیم سال دوم : همه مدارس منطقه

با هدف  تاثیر گذاری بر معلمان ومدیران  ،  دانش آموزان  و خانواده بصورت تحول گرای تعالی بخش ، با راهبرد مادرانه شهید ، پدرانه شهید ، راهبری ، رهرویی ، شهیدانه زیستن ، و پرورش سجایای معنوی وروحیه بسیجی داشتن حاصل گردد و نهایتا الگو سازی( مدرسه نمونه  ،  معلم  نمونه  ،  تعالی بخشی آموزش  ، اثر بخشی پرورش…..) شود .

وی وعده داد : مراسم روز شهید در سال ۱۴۰۱ نبایستی فقط یادواره باشد ، بایستی جشنواره میثاق با شهدا برگزار گردد و از فعالان عرصه میثاق با شهدا که در سطوح مدیران مدارس ؛ معلمان فعال بوده اند و نیز دانش اموزانی که در بخش های مختلف شعر ؛ نقاشی ؛ هنرهای دستی ؛ خاطره نویسی و….. در خصوص شهدا و ایثار و شهادت فعالیت داشته اند ، براساس ارزیابی از برترین های تقدیر گردند .

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در پایان گفت : با توجه تهدیدات همه جانبه دشمن  وگسترده آن به همه شوون جامعه واز جمله دانش آموزان عزیز و استفاده از همه ابزارها و شیوه ها در صدد تخریب اذهان و باورهای آنان می باشند ؛ لذا بایستی براساس عمل به  حکم جهاد تبیین  ؛ ما نیز رسالت در محیط کارخویش را همپای با رسالت در جامعه دنبال کنیم . این یک مسولیت فردی و کاری براساس رسالت اجتماعی ماست و باتوجه به  شرایط مدیریت جدید انقلابی، تکلیف ما را مضاعف کرده و جای عذری را باقی نمیگذارد. حجت تمام است ، گنج شهدا یکی از غنی ترین منابع در اختیار است و بستر کار نظام مند نیز فراهم شده است لذا  به نیابت از شهدا دست یاری دراز کرده  ، تا لبیک شما یاری دهندگان راه شهدا طرحی نو در اندازیم و ریشه فتنه دشمنان را براندازیم .

و در انتها چنین سرود : خدا را سپاس که شد افتتاح ، کانـون شهدا ز اخلاص شادمانی [۱]

خدایا چنان کن سرانجام کار،  تو خوشنود باشی و شهدا شادمانی [۲]

لازم به یاد اوری است این مراسم متبرک به تشیع پیکر یک شهید گلنام دفاع مقدس بود و در این مراسم حاج محمد اسماعیل کوثری ، از فرماندهان دفاع مقدس و نماینده محترم مجلس شورای اسلامی ، خانم دکتر شادمانی مدیر جدید آموزش و پرورش منطقه ۱۳ و دکتر اورکی فرمانده ناحیه کمیل سخنرانی کردند و در پایان از خانواده شهدای منطقه و برخی فعالان عرصه اموزش و پرورش تقدیرشد و کانون میثاق با شهدا افتتاح گردید .

[۱]  خانم دکتر پروانه شادمانی مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۳

[۲]  بهجت، خوشحالی،  سرور