در مراسم سازمان بسیج دانش آموزی که در اداره آموزش و پرورش منطقه ۱۳ که در افطاری ماه مبارک رمضان در شب میلاد امام حسن مجتبی (ع) در ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ برگزار شد، دکتر سید جوادهاشمی فشارکی درخصوص مشکلات موجود در مدارس ، آسیب های اجتماعی ، ضرورت ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت ؛ و اهتمام ویژه در مدارس و برنامه های کانون میثاق با شهدای منطقه ۱۳ چنموارد زیر را مطرح نمود .
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی با یاد و نکوداشت شهدای دانش آموز گفت : محصول مدارس ما ؛ دانش آموزانی با ویژگی های : ضعف شدید در یادگیری خانه داری، همسرداری مادر و پدر شدن در اینده ؛کاهش میل به ازدواج ؛میل به برقراری ارتباط با جنس مخالف ؛ تمایل به بازی های رایانه ای پوچ و هرز ، میل به تفریحات نا سالم ؛افسردگی ، اضطراب و پریشانی، پرخاشگری، حجاب گریزی و میل به بد حجابی ، پیروی از سبک زندگی غربی در پوشش الگوهای عجیب پوشاک و رفتار ،ترک مدرسه ، فرار از مدرسه، ترک وطن ؛ضعف اعتقادات دینی، دین گریزی ،دل زدگی از وطن و تمایل به بیگانه ، فراموشی فرهنگ ایثار و مقاومت ، و بدتر از این موارد وجود بستر خلاف در مدرسه ، در مبادله اطلاعات قبیحه ، تبادل مواد مخدر ، محفل بدآموزی در ارتباط با همکلاسان ودوستان ناباب و در یک کلام ، دانش آموزانی با آسیب های اجتماعی و بروز رفتاری تعارض با فرهنگ غنی اسلامی و تراز انقلاب و بروز برخی از مشکلات روحی روانی ، که بستر مدرسه نیز سهم قابل توجهی دارد ! واین موارد، حقایق تلخی هستند که حتی یک مورد آن نیز برای نظام اسلامی پسندیده نیست .
دکتر هاشمی فشارکی در خصوص مهمترین معضلات موجود مدارس و محور های ایجاد آسیب های اجتماعی آن گفت : به غیراز مشکلات کیفیت آموزشی ، عمده علل عدم موفقیت هایی که ممکن است مدیران ومعلمان بیان کنند ؛ محدودیت فضا ، محدودیت امکانات ، محدودیت بودجه ، مشکلات معیشتی وگرفتاریهای فردی و…. می باشد ، لکن تکلیف ما ایا در رضایت به وضع موجود است ؟ ، یا همانند سیره شهدا با وجود انبوه کمبودها ومشکلات ، کارهای بی نظیری را در دفاع مقدس خلق کردند و ما نیز به تاسی از شهدا نبایستی صرفا به انجام وظایف اداری جاری قانع باشیم . برای مدیران و معلمان متعهد رضایت حداقلی توجیه پذیرنیست و قطعا شما نیز در تلاش مضاعف برای ایفای رسالت شغل انبیایی خود خواهید بود . چرا که مدرسه ،بعنوان یک نهاد بسیارتاثیرگذار بوده ، و بایستی همواره احساس خطر کرده ، وبدنبال چاره جویی و تلاش جهادگونه بود تا رسالت مدرسه در تراز گام دوم انقلاب که آموزش هدفمند تعالی بخش و تربیت دانش آموخته مومن انقلابی برای اینده کشور براساس گام دوم انقلاب می باشد را با تلاش مضاعف و سازماندهی شده وهدفمند ؛ بعلاوه بهره مندی از فرصتهای تحول جدید مدیریتی کشور دنبال کرد .
جانشین کانون میثاق با شهدای آموزش وپرورش گفت : فرصت های جدید مدیریت انقلابی یعنی دولت انقلابی ایت الله رییسی در نحوه مدیریت ، انگیزه ، اراده بر اجرای سند تحول و بیانیه گام دوم و اهتمام به ترویج راه شهدا ، حمایت های حداکثری ؛ ابطال سند ننگین ۲۰۳۰ دولت منحرف روحانی ، ایجاد کانون میثاق با شهدا ، برنامه های جدید سازمان بسیج دانش اموزی ، ظرفیت های بیرونی (تعاملات بیرون از مدرسه ) ، انگیزه های درونی مقوم شده شما ، فرصتهایی است که بایستی علاوه آموزش دروس ، در تربیت آینده سازان کشور صورت گیرد .
وی در ادامه گفت : از آنجا که نوجوانی یکی از مراحل مهم شکل گیری شخصیت افراد ( حضور زیاد در مدرسه و اوقات سایه مدرسه ) ؛ می باشد، لذا ارتقای فرهنگ ایثار و شهادت بعلاوه تقویت بنیه های دینی و فرهنگی ؛ می تواند تقویت بصیرت سیاسی ،تقویت بنیه های دفاعی ،کاهش بروز ناهنجارهای دانش آموزان ( بزه های اجتماعی ) را بهمراه داشته باشد و بایستی در این خصوص تلاش مضاعفی صورت گیرد .
دکتر هاشمی فشارکی درخصوص برنامه های کانون میثاق با شهدا گفت : گنج گرانبهای دفاع مقدس در حوزه های مختلف وجود دارد ، ولی نیاز به کیمیاگری توسط کانون میثاق باشهدا با همفکری و همکاری مدیران ومعلمان متعهدی می باشد ، تا با ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وبخصوص شهدای دانش اموز و فرهنگی ؛ با نور افشانی و عطر افشانی معنویت وجودی شهدا اثر وضعی بر قضای مدارس بوجود اید . تکمیل جمع آوری اطلاعات شهدای منطقه ، زیرساخت نرم افزاری ،کمک به تولید برنامههای جذاب واثر بخش از طریق انجام کارزار و عملیات رسانهای شامل تهیه و تولید مستمر برنامههای دیداری (تلویزیون ـ تئاتر ـ سینما) ـ شنیداری (رادیو) ـ نوشتاری (کتاب ـ بروشور ـ نشریه ـ تراکت) و تولید و نشر محتوا ، شبکه سازی ( سرشبکه مدیران ، حلقه های میثاق دانش آموزی ) ، هر دانش اموز پایه ابتدایی، همزی یک شهید زیر ۱۵سال ، هر دانش اموز متوسط اول، همزی دانش اموز ۱۶تا، ۱۸سال ، هر دانش اموز متوسط دوم ؛ همزی یک شهید ۱۸تا ۲۲سال ، کاربر سایت همان شهید ؛ کنترل توسط رهنما ، در نیم سال اول : ۶ مدرسه شاهد منطقه ، در نیم سال دوم : همه مدارس منطقه با هدف تاثیر گذاری بر معلمان ومدیران ، دانش آموزان و خانواده بصورت تحول گرای تعالی بخش ، با راهبرد مادرانه شهید ، پدرانه شهید ، راهبری ، رهرویی ، شهیدانه زیستن ، و پرورش سجایای معنوی وروحیه بسیجی داشتن حاصل گردد و نهایتا الگو سازی( مدرسه نمونه ، معلم نمونه ، تعالی بخشی آموزش ، اثر بخشی پرورش…..) شود .
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در پایان گفت : با توجه تهدیدات همه جانبه دشمن وگسترده آن به همه شوون جامعه واز جمله دانش آموزان عزیز و استفاده از همه ابزارها و شیوه ها در صدد تخریب اذهان و باورهای آنان می باشند ؛ لذا بایستی براساس عمل به حکم جهاد تبیین ؛ ما نیز رسالت در محیط کارخویش را همپای با رسالت در جامعه دنبال کنیم . این یک مسولیت فردی و کاری براساس رسالت اجتماعی ماست و باتوجه به شرایط مدیریت جدید انقلابی، تکلیف ما را مضاعف کرده و جای عذری را باقی نمیگذارد. حجت تمام است ، گنج شهدا یکی از غنی ترین منابع در اختیار است و بستر کار نظام مند نیز فراهم شده است لذا به نیابت از شهدا دست یاری دراز کرده ، تا لبیک شما یاری دهندگان راه شهدا طرحی نو در اندازیم و ریشه فتنه دشمنان را براندازیم .