درسالروز میلاد حضرت زهرا (س) و روز زن ، در ۲۳ دی ماه ۱۴۰۱ نمازجمعه بخش فشاپویه در مصلی حسن آباد به امامت حجت الاسلام میثم درگاهی برگزار شد . سخنران این مراسم دبیر شورای اعتلای معماری و شهر دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی با موضوع : ” زن ، زندگی فاطمی ، زنان درگام دوم انقلاب ” بود ، وی در میان دو نماز مقایسه اجمالی زن در اسلام و غرب ، مقایسه اجمالی زنان در پیش از انقلاب و بعد از انقلاب ، زن در اغتشاشات پاییز ۱۴۰۱ ، رسالت زنان آزاده با الگوی فاطمی در گام دوم انقلاب را تبیین کردپیش از نماز حجت الاسلام احسانی بیان احکام داشته و پس نماز نیز تجمع و شعار در محکومیت نشریه توهین کننده فرانسوی برگزار شد .
*****************
* دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در آغاز ضمن تبریک روز میلاد حضرت زهرا (س) وروز زن بخصوص به بانوان حاضر، درخصوص جایگاه زن در اسلام بیان داشت : اسلام برای زن ارزش و مقام والایی قائل است، زن را دارای روح ظریف و قوام انسانیت دانسته ، زن شریک مرد در زندگی و مولد نسل بشر ، کانون خانه و خانواده و پرورش دهنده نسل معنویت و اخلاق مدار دانسته ، زن مومنه شمع عشق و محبت و بهشت ساز دو دنیا می باشد . اسلام به جنبهی انسانی زن تاکید دارد و جنبهی ظاهری انرا فقط برای محارم مجاز میداند . راه زنان برای فعالیت و تلاش زنان در عرصههای علمی، فرهنگی اقتصادی و سیاسی وغیره کاملاً باز است ، لکن با ملاحظات حفظ عفت، عصمت، پاکدامنی ، حجاب، کرامت انسانی، وآرایش نکردن در مجامع عمومی و آشکار نکردن زیورآلات و جلوه گریهایش در مقابل مرد نامحرم می باشد ؛ انهم برای حفاظت از گوهر در صدف در برابر آسیب های فردی و اجتماعی و صیانت از عزت و کرامت زن مسلمان می باشد . تمام آزادی های واقعی زن در اسلام بجز موارد خلاف شرع مقدس که مغایر فطرت انسان است ، در اسلام وجود دارد ، که هر عقل سلیمی بر آن صحه میگذارد . و اسوه همه زنان حضرت زهرا (س) پاکترین و برترین زنان دو عالم و مصادق اتم زنانه احسن الخالقین آن مظلومه شهیده می باشد .
ا*****************
* ایشان در خصوص جایگاه زن در غرب اظهار داشت : در فلسفه غرب ، اصالت بر لذت جسمانی و مادی قایل بوده و براساس دمکراسی غربی ارزش ها تابع سلایق مردم هستند؛ لذا دین را از حیات انسانی بکنار گذاشته اند و انچه را حتی برضد فطرت زن و مصلحت جامعه انسانی است را مصوب میکنند . جنبش فمینیسم که مدعی حقوق برابر جنسیتی با شعاری ظاهرا فریبنده بوده ولی دروغی برای افکاری شیطانی نظام سلطه می باشد .
ا*****************
* وی در خصوص واقعیت های زن در غرب گفت : زن درپشت ویترین مدرنیه غرب ، بسیار زیبا و جذاب و پرتزیین بوده ، ولی در واقع ابزار تبلیغ و فروش بازرگانی ، کالای جنسی پردرآمد ، زندگی هم باشی غیر تعهد آور ، آزادی روابط نامشروع حتی میان اعضای خانواده ، درصد بالای فرزندان نامشروع ، زنان سرپرست خانوار با فرزندانی که پدرانشان نامعلوم است . حقوق نابرابر، امار بالای خشونت وتجاوز به زنان بوده و زنان آسایش و امنیت روانی فردی ، خانوادگی و در جامعه ندارد .
ب*****************
* دکتر هاشمی فشارکی در خصوص وضعیت زن در قبل از انقلاب گفت : اکثریت مردم در محرومیت شدید بوده و زنان وضعیت بدتری داشتند ، امار سطح سواد و تحصیل بسیار پایین بود و به جهت مفسده داشتن و ناسالم بودن مراکز دبیرستانی ودانشگاهی ، ادارات ، مکانهای تفریحی زنان از حرمان بیشتری برخوردار بودند . ومعدودی نیز که در جامعه فعال بودند به لحاظ محیط ناامن بودن جامعه برای زنان ، اکثر انان دچار معضلات و منجلاب بودند . روند ضربه به زن و خانواده از اواخر قاجار شروع شد و بعد در رضا خان با کشف حجاب توسط رضا پهلوی و پسرش به به اسم آزادی زنان هدف آزادی از قیودات مذهبی بود و زن به کالا و ابزار مبدل شد و عکس زنان به تبلیغ روی کالا مبدل شد و هدف سست کردن بنیاد خانواده مذهبی در کشور شیعه بود . مجله زن روز با انتخاب زن شایسته و ملکه زیبایی در حال الگو سازی زن به شیوه غربی بود . زن شاه و زنان درباریان از فساد اخلاقی برخوردار بوده و خواهر شاه بزرگ تاجرمواد مخدر نیز بود . شهرک بدکاره ها در تهران رسما دایر شده بود و حال گسترش دادن به سایر شهرها بودند . و زنان مومنه در محجوریت و زنان مخالف شاه و مبارز نیز در بند بودند .
ج*****************
*ایشان در خصوص وضعیت زن بعد از انقلاب بیان داشت : درهنگام شعله ور شدن انقلاب زنان مسلمان با لبیک به امام به میدان آماده و در پیروزی انقلاب نیز مشارکت داشته اند . و بعد از انقلاب زن با حفظ کرامت و عفت شخصیت اجتماعی یافته است . هیات علمی ، پژوهشگر ، پزشک و مهندس ، فعال اجتماعی عفیف در مناصب مختلف حضور یافته اند . زنان حرمت یافته و از امنیت اجتماعی برخودار شدند. و شاخصه الگوی زن مسلمان ، حضرت فاطمه (س) قرار گرفته و روز ولادت آن حضرت نیز روز زن و مادر قرارگرفته است . انقلاب اسلامی زن ایرانی را از محجوریت بیرون و کرامت بخشید و زنان آزاده در چله اول انقلاب خوش درخشیدند .
د*****************
* وی در خصوص زن در شعار اغتشاشات پاییز ۱۴۰۱ اظهار داشت : گرچه متولیان اشوبها از شعار زن ، زندگی و آزادی تعریف رسمی ارایه نکردند ولی میدان دارهای آنان در رسانه های بیگانه و نیز در صحنه های خیابانی نشان داد که زنان پر مساله پرچمدار بوده و تداوم بخش اجرای کشف حجاب رضاخانی و بدنبال اختلاط و بی حیایی بودند . در انتها نیز یک زن جنایتکار و فاسد را بعنوان رییس جمهور ایران اعلام کردند، که نشان از نقشه های اینده متوهمانه دشمنان برای ملت ایران دارد .
ه*****************
* ایشان در خصوص هدف دشمن در خصوص زن در اغتشاشات پاییز ۱۴۰۱ چنین تبیین کرد : رهبرانقلاب اخیرا در دیدار با بانوان فرمودند : ” امید دشمن در اغتشاشات اخیر این بود که زنانی که حجاب نیمهکاره دارند کشف حجاب کنند اما خود خانمها زدند در دهان دشمن ” ، همچنین ما بایستی توجه داشته باشیم که :” منتها آن کسانی که حجاب را به طور کامل رعایت نمیکنند اینها را نباید متهم کرد به بیدینی و ضدانقلابی ” و فصلالخطاب و اتمامحجت رهبری درباره هرگونه مسامحه و عقبنشینی در مسئلهی حجاب این “حجاب یک واجب شرعی است که باید رعایت بشود. حرام اجتماعی قاطعانه عمل شود .”
ه*****************
* وی خصوص حمله پیش دستانه به دشمن گفت : بایستی به سرعت از مشکلات جاری خارج شده و در موضع تهاجمی علیه نظام ظالمانه علیه زنان عالم و غیره قرار گیریم ، انگونه که رهبرانقلاب فرمودند : “موضع جمهوری اسلامی در قبال مدعیان ریاکار غربی در مقوله زن، مطالبهگری و هجوم است؛ زیرا غرب متجدد و فرهنگ منحط غربی در این زمینه واقعاً مقصر است و در حق حیثیت و کرامت زن، جنایت کرده است که امیدواریم دیدگاههای اسلام با تبیین و تکرار مناسب از زبان و قلم نخبگان و فرهنگیان زن، حتی در افکار عمومی غرب نیز اثر بگذارد .”
ه*****************
* ایشان خصوص جایگاه زن در گام دوم انقلاب گفت : زن مومن انقلابی در گام دوم انقلاب مولد جهاد علمی ، مقوم اقتصاد مقاومتی ، مروج سبک زندگی اسلامی بوده و در جامعه با الگوی فاطمی و زینبی در عین عفاف بایستی مجاهد جهاد تبیین باشند . رسالت زنان آزاده در خانه : دختر ، همسر و مادر شایسته ، سرشار از معنویت و اخلاق بوده و مادر ستون خیمه خانواده بوده ، با الگوی فاطمی پرورش دهنده فرزندان شیر بیشه ولایت، پرورش دهنده نسل زمینه ساز ظهور، تغییردهنده معادلات جهانی، مقاوم و کوشا در زمینه سازی ظهور (عج) در گام دوم انقلاب خواهند بود .
و*****************
* دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در پایان گفت : از این نعمات الهی که به برکت انقلاب اسلامی بوجود آمده است ، باید خدا شاکر بود و قدر آن را دانست و به رسالت خود به درستی به خصوص در این شرای حساس کشور عمل کنیم تا برکات آن نیز افزون شود .
ز*****************
دکتر هاشمی فشارکی پیش از این درسالروز شهادت امام علی (ع) ، در ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ در مصلی حسن اباد با ذکر مصادیق مظلومیت های امام علی (ع) و ضرورت عبرت گیری آن درجهاد تبیین در گام دوم انقلاب اسلامی را تبیین کرده بود .
**************************
لازم به یاد اوریست حسنآباد، مرکز بخش فشاپویه شهرستان ری در استان تهران ، در ۴۵ کیلومتری جنوب تهران و در ۵ کیلومتری فرودگاه بینالمللی امام خمینی قرار دارد . بخش فشاپویه به مرکزیت شهر حسن آباد در فاصله ۳۲ کیلومتری جنوب غربی شهرستان ری و در ۱۰۶ کیلومتری شمال قم قرار داشته و شامل ۲ دهستان ، یک شهر ، ۳۴ پارچه آبادی میباشد .
جمعیت شهر حسن اباد طبق سرشماری سال ١۳۹۵ ، ۲۰،۴۵۱ نفر و بخش حسن اباد ۴۳۹۲۲ نفر بوده اند که تعداد ۲۲۵۳۵ نفر از آنان مرد و تعداد ۲۱۳۸۷ نفر از آنان زن بوده است . شاغلان ۱۰ ساله و بیشتر این شهر،۷۹/۵%دربخش کشاورزی ، ۹۸/۴۲ درصد در بخش صنعت، ۳۴/۴۹% در بخش خدمات و بقیه در سایر گروههای عمده فعالیت بر کار و اشتغال داشته اند . حسن اباد متبرک به ۴۵ شهید دفاع مقدس و ۳۵ شهید مدافع حرم فاطمیون می باشد. .
هسته اولیه شهر : با احداث قلعه و کاروانسرا در مجاورت جاده قدیم قم- شهرری هسته اولیه شهر پایه گذاری می شود . بدنبال شکل گیری قلعه و احداث کاروانسرا ، زمینه برای کوچ و استقرار طوایف و عشایر به این منطقه فراهم شده و پایه های اولیه شهر حسن آباد با استقرار جمعیت در این دوره شکل می گیرد . از دلایل اصلی استقرار جمعیت دراین شهر و روستاهای اطراف علاوه بر ایجاد فرصتهای یکجا نشینی و نزدیکی به شهرری میتوان به وجود اراضی مستعد کشاورزی و عبور رودخانه کرج از این محدوده اشاره نمود . این قابلیت ها در طول زمان باعث گسترش سکونتگاههای شهری و روستایی درمنطقه شده و اقتصاد و اشتغال جمعیت و خانوارهای ساکن را به سمت کشاورزی و دامداری هدایت کرده است. (پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی حسن اباد ) و هماکنون یکی از مهمترین شهرکهای صنعتی کشور یعنی شهرک صنعتی شمسآباد در جنوب این شهر واقع شده است .
اماکن زیارتی شامل مزار شهدای والامقام ، مزار پنج شهید گمنام در مجاور مصلی ، امامزاده عین و غین ، امامزاده سید طاهر در قلعه نو ، امامزاده سید اسماعیل در زیوان ، امامزاده حسین در كلین ، امامزاده یوشع در انیس آباد ، امامزاده سید باقر در كوشك ، امامزاده قاسم بن موسی بن جعفر (علیه السلام) در سلمان آباد، مقبره شیخ یعقوب کلینی پدر علامه بزرگوار شیخ محمد کلینی (صاحب کتاب شریف و بزرگ کافی) می باشد .
مصلی حسن اباد ، قلب تپنده فرهنگی شهر در جمعه های هرهفته ، با حضور پرشورنمازگزاران و برگزاری نماز سیاسی عبادی جمعه بخش فشاپویه می باشد .
اماکن سیاحتی شامل کاروانسرای کنارگرد ، یخچال کلین ، یخچالهای متعدد رودخانه شور، قلعه گبری در روستای سلمان آباد نیز باقیمانده از دوره ساسانیان و سد خاکی (جت اسکی) می باشد .