نشست: ضرورت تجدید نظر جدی در سیاست های جاری معماری و شهر سازی کلانشهر ها   (به ویژه شهر های قم ، مشهد و تهران)
نشست: ضرورت تجدید نظر جدی در سیاست های جاری معماری و شهر سازی کلانشهر ها   (به ویژه شهر های قم ، مشهد و تهران)

در دوازدهمین سالگرد ابلاغ سیاست های کلی نظام در حوزه های شهرسازی و نیز مسکن ابلاغی رهبر معظم انقلاب در ۲۹ بهمن ۱۳۸۹ نشستی باحضور کارشناسان و صاحب نظران این حوزه برگزار شد. در این نشست ۲۰۰ دقیقه ای قریب به ده تن از صاحب نظران، متخصصان و کارشناسان حوزه عمران، مسکن و شهرسازی در تالارجلسات آیت الله حائری(ره) مرکز مدیریت حوزه های علمیه به ایراد سخن پرداختند و در پایان نشست به سوالات مخاطبین مجازی و حاضر در جلسه پاسخ گفتند.

دبیر ستاد معماری و شهرسازی اسلامی حوزه های علمیه قم:امروزه شاهد هستیم که بر خلاف آموزه دین، عقل سلیم و فطرت معماری و شهرسازی ما وضعیت مناسبی ندارد.

حجت الاسلام و المسلمین رضوی در نشست ضرورت تجدید نظر جدی در سیاست های جاری معماری و شهرسازی در کلانشهرهای قم، مشهد و تهران اظهارکرد:

مدنیت در اسلام یعنی کالبدی که رابطه انسان با خودش، خدا و دیگران را می سازد، مدنیت در اسلام صرف کالبد، ساختمان و جاده نیست.

?به مضامین معماری در اسلام توجه شده است و در نتیجه باید کالبد مطابق این مضامین اسلامی و توحیدی باشد.

?شهر در نگاه اسلام مذَکِر است، مذَکِر است به سمت توحید و وحدانیت خدا . اما یک شهر میتواند مذَکِر به سمت غیرخدا و یا آنارشیسم و یا التقاطی باشد.

? مقام معظم رهبری در جمع شوراهای شهر فرمودند: انسان در ساختمانی که زندگی می کند سبک معماری آن ساختمان در روح انسان، فکر انسان، ممشی انسان و در سبک زندگی انسان اثر می گذارد،پیش از آنکه بنایی ساخته شود بنا اسیر انسان است اما پس از آن انسان اسیر ساختمان است. ممکن است در ابتدای امر مشکلی نباشد اما به مرور زمان فرهنگ ساختمان بر فرهنگ ما چیره می شود.

*****

مدیر هسته معماری و شهر اسلامی اندیشکده همت:

مدیران شهری و مهندسان ساختمان نسبت به رعایت هویت اسلامی در طرح های خود اهتمام داشته باشند .

مدیر هسته ملی معماری و شهر اسلامی اندیشکده همت گفت: از مدیران شهری و مهندسان ساختمان انتظار می رود به تعهدات قانونی خویش مبنی بر رعایت هویت اسلامی در طراحی بناها و شهرسازی و بخصوص در سیمای بصری شهر متناسب با معیارهای اسلامی اهتمام ورزیده و از ترویج سبکهای مغایر با فرهنگ و معماری غنی کشور ممانعت بعمل آورند.

دکتر هاشمی فشارکی: از مدیران و مهندسان انتظار می رود به تعهدات خویش مبنی بر رعایت هویت اسلامی در طراحی بناها و شهرسازی متناسب با معیارهای اسلامی اهتمام ورزیده و از ترویج سبکهای مغایر با فرهنگ و معماری غنی کشور ممانعت بعمل آورند.

مدیر هسته ملی معماری و شهر اسلامی اندیشکده همت در نشست ضرورت تجدید نظر جدی در سیاست های جاری معماری و شهرسازی در کلانشهرهای قم، مشهد و تهران اظهارکرد:

سیاست های مسکن و شهرسازی از ۱۲ سال پیش مسکن در ۹ بند و شهرسازی در ۱۲ بند در قالب سیاست های کلی نظام ابلاغ شده و بر مبنای هویت دینی و بحث شهروندی و ساختمان بر اساس استانداردها نشان می دهد که انقلاب اسلامی ریل گذاری درستی انجام داده ولی در اجرا کم کاری هایی صورت گرفته است.

در حال حاضر نباید در انتظار سیاست های جدید ماند، چرا که سیاست های ۲۰ گانه ای از قبل تعریف شده و باید بر اساس آن فعالیت ها را ادامه داد تا سیاست جدید ابلاغ شود.

معماری به عنوان بستر فرهنگ بوده و می توان گفت سبک زندگی و فرهنگ یک فرد یا جمعی به صورت معماری منعکس می‌شود.

وی تصریح کرد: بعد از انقلاب فرهنگی،  در حوزه آموزش عالی معماری بجز دو سه درس اصلاح نشده است و در نتیجه پرورش یافته های این چهار دهه، بر اساس همان فرایند آموزشی قبل از انقلاب آموزش می بینند.

سید جواد هاشمی فشارکی، مدیرهسته معماری و شهر اسلامی اندیشکده همت، در نشست ضرورت تجدید نظر جدی در سیاست های جاری معماری و شهرسازی در کلانشهرهای قم، مشهد و تهران که در سالن جلسات آیت الله حائری(ره) مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد، اظهارکرد: سیاست های مسکن و شهرسازی از ۱۲ سال پیش مسکن در ۹ بند و شهرسازی در ۱۲ بند در قالب سیاست های کلی نظام ابلاغ شده است و بر مبنای هویت دینی و بحث شهروندی و ساختمان بر اساس استانداردها نشان می دهد که انقلاب اسلامی ریل گذاری درستی انجام داده ولی در اجرا متاسفانه کم کاری هایی صورت گرفته و یا حتی برخی سهواً یا عمداً همچون وزیر اسبق مسکن و شهرسازی تعمداً طرح هایی مغایر با اسلام را اعلم کرد.

وی با اشاره به پروژه ساختمانی منطقه چابهار گفت: این پروژه در دوره های گذشته آغاز شده است، اگر یک آدم با عقل سلیم به این پروژه که ۷۵ درصد آن ساخته شده و ۲۵ درصد آن مانده است، نگاه کند خواهد دید که ساخت و ساز این واحدهایی که برای شهروندان مناطق حاشیه ای ساخته شده است یک هدف و آن هم از بین بردن حیا وعفت را مدنظر دارد، ساخت یک واحد ۴۰ متری با یک حیات ۴۰ متری بدون حفاظ و دورچین، همچنین ساخت حمام و سرویس بهداشتی در حیات چه معنایی می تواند داشته باشد؟ برنامه ریزان و طراحان این طرح باید به محاکم معرفی شوند و با آنان برخورد مطابق قانون صورت بگیرد.

هاشمی فشارکی گفت: در حال حاضر نباید در انتظار سیاست های جدید ماند، چرا که سیاست های ۲۰ گانه ای از قبل تعریف شده است باید بر اساس آن فعالیت ها را ادامه داد تا سیاست جدید و به روزتر ابلاغی انجام شود، مشکل سیاست های افقی و عمودی ساختمان ها کجاست؟ طرح های جامع شهری چه سرنوشتی پیدا کرده اند؟ اینا سوالاتی است که پاسخ آن ها با عنوان هویت اسلامی در چشم انداز سند ۲۰ ساله نظام و بیانیه گام دوم انقلاب به آن اشاره شده است.

وی خطاب به مدیران شهری و مهندسین ساختمان تصریح کرد: انتظار می رود به تعهدات قانونی خویش مبنی بر رعایت هویت اسلامی در طراحی بناها و شهرسازی و بخصوص در سیمای بصری شهر متناسب با معیارهای اسلامی اهتمام ورزیده و از ترویج سبکهای مغایر با فرهنگ و معماری غنی کشور ممانعت بعمل آورند.

مدیرهسته ملی معماری و شهر اسلامی اندیشکده همت در خصوص اهمیت هویت بیان داشت: هویت یکی از ابعاد فرهنگی و ملی بوده و هویت ملی نوعی متمایزسازی آگاهانه شخصیت خویش از دیگران است.

وی در خصوص تاثیر معماری بر فرهنگ اظهار داشت : معماری علم و هنر شکل دهی به فضاست و دریک فرایند برنامه‌ریزی، طراحی ساختمان‌ها بوده و به عنوان ظرف فضای زندگی انسان، آئینه تمام نمای فرهنگ در هر جامعه‌ای است و معماری به عنوان بستر فرهنگ بوده و می توان گفت سبک زندگی و فرهنگ یک فرد یا جمعی به صورت معماری منعکس می‌شود. به عبارتی معماری، یک پدیده اجتماعی از فرهنگ جامعه در ادوار مختلف نشات گرفته و متقابلا برآن تاثیر می گذارد وآینه ای از شرایط جامعه در زمان خود است.

دکترهاشمی فشارکی در خصوص تاثیر فرهنگ بر معماری گفت: تهدید به دو گونه سخت و نرم بوده و تهدیدات هویتی جز تهدید نرم به حساب آمده و از اهمیت زیادی برخوردار است و تهدیدات فرهنگی که متوجه ارزش‌های اجتماعی و هنجارهای موجود در جامعه می باشد، بخش عمده آن از بستر معماری بناها که ظرف مکانی زندگی و فرهنگ انسان است، صورت می گیرد. گرچه ظاهر معماری بروز هنر و سلایق فردی بوده، لکن بسترهای سوق دهی رویکرد فکری معمار تاثیر دارد وفرهنگ و ذائقه بهره برداران معماری ساختمانها براساس بازار تقاضا و نیز فرهنگ طراحان و سازندگان براساس منفعت محوری، بدون توجه به زیانهای فرهنگی آن شکل گرفته و تاثیر مخربی بر فرهنگ جامعه می‌گذارد.

این مقام مسئول بیان کرد: در خصوص رعایت هویت اسلامی در معماری و شهرسازی پس از انقلاب، مصوبات خوبی صورت گرفته، لکن در حوزه اجرا با تراکم فروشی برای کسب در آمد شهرداری‌ها و یا بدلیل سرعت ساخت مورد توجه قرار نگرفته است. و در نظامات فنی اجرایی امور، مهندسی نیز اصلاح رویکرد صورت نگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب فرهنگی، حوزه آموزش عالی معماری و رشته‌های مرتبط بجز دو سه درس حکمت و معماری اسلامی، مابقی دروس اصلاح نشده است و در نتیجه پرورش یافته های این چهار دهه، بر اساس همان فرایند آموزشی قبل از انقلاب آموزش می بینند و درحوزه مهندسان معمار، طراح معماری ساختمانها، علیرغم تصویب دو دهه قانون نظام مهندسی ساختمان که براساس بند اول ماده ۲ وظایف سازمان تقویت‌ و توسعه ‌فرهنگ ‌و ارزشهای ‌اسلامی ‌در معماری‌ و شهرسازی می باشد، متاسفانه تاکنون هیچ اهتمامی صورت نگرفته است و بعضا مهندسان معماری که پروانه حرفه مهندسی گرفته و در بازار کار مشغول فعالیت هستند، بدون آموزش این بند می باشند.

دکترهاشمی فشارکی در خصوص مظلومیت معماری اظهار داشت: مظلومیت معماری در پس از انقلاب بگونه ای است که حتی شاهد سخنان نسجیده برخی مسئولان در کسوت وزیر می باشد، معضلاتی که در معماری از سده پیش تشدید شده را به بعد از انقلاب انتساب داده است، این خود یکی از آسیب های وارده بر پیکر نحیف معماری بدون چاره یابی برای رفع ضعف های آن می باشد.

*****

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

۴۹ درصد خانه های تهران در برابر زلزله نامقاوم هستند/نیازمند الگوهای مناسب معماری شهری هستیم

رئیس کمیته عمران و حمل و نقل مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در حال حاضر ۴۹ درصد خانه های تهران در برابر زلزله هفت هشت ریشتری نامقاوم هستند و این یک معضل بزرگی برای ما است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، فریبرز محمدی، رئیس کمیته عمران و حمل و نقل مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر امروز یکشنبه ۳۰ بهمن ماه در نشست ضرورت تجدید نظر جدی در سیاست های جاری معماری و شهرسازی در کلانشهرهای قم، مشهد و تهران که در سالن جلسات آیت الله حائری(ره) مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد، اظهارکرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام براساس بند یک و هشت اصل ۱۱۰ قانون اساسی شکل گرفت و من از سال ۷۵ در خدمت دوستان در مجمع هستم، طی این سالها سیاست هایی در حوزه مسکن و شهرسازی به اجرا درآمد که در اجرا با خلا هایی همراه بود و در سال ۸۹ همزمان با ابلاغ سیاست های مسکن در ۹ بند و شهرسازی در ۱۰ بند در دستور کار قرار گرفت و طی ۱۰ سال بازه شفاهی که مدنظر قرار دادیم به ارزیابی و نظارت پرداختیم.

وی ادامه داد: سیاست های ابلاغی را ارزیابی و مورد مطالعه قرار دادیم و درجلسات متعدد بررسی کردیم، متاسفانه مشکل در سیاست های ابلاغی نبود بلکه دستگاههای اجرایی و نهادهایی که متولی اجرا بودند نسبت به اجرای این سیاست ها که ۴۲-۴۳ مورد بود، کم کاری و بی توجهی داشتند. علت این بی توجهی و عدم رعایت و پذیرش نبود الگوی مناسب بود.

محمدی تصریح کرد: امروز ما در سه حوزه عمران، معماری و شهرسازی نیازمند ارائه مدل و الگو هستیم و بتوانیم آن را در سطح جامعه پیاده سازی کنیم.

عضو تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: با بررسی هایی که صورت گرفت نتوانستیم الگویی قابل پیاده سازی و متناسب با زیست بوم جغرافیایی مناطق ارائه دهیم، امروز مشکل ما، بحث شدن یا نشدن است. امروز الگوها به سمت انتظارات پیش می رود بدون داشتن الگویی از معماری اسلامی چراکه در زلزله بم ما همان سازه را به کار بردیم که در زلزله کرمانشاه و نقاط دیگر استفاده کردیم.

وی تأکید کرد: در دوره بازنگری سیاست های معماری و شهرسازی هستیم و از حوزه های علمیه می خواهیم در زمینه عمران، معماری و شهرسازی الگوهای اسلامی ایرانی را در اختیار ما قرار دهد تا بتوانیم به عنوان یک الگوی استاندارد و متناسب با آموزه های دینی مورد استفاده قرار دهیم.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: بر اساس معیارهای استانداردهای شهرسازی و مسکن در تهران ۴۹درصد خانه ها در برابر زلزله هفت و نیم ریشتر نامقاوم هستند و این زنگ خطری است برای ما، بسیاری از شهرها با این شکل مواجه اند و در این مقطع نقش نظارت و ارزیابی بسیار مهم و پراهمیت است که می بایست بیش از پیش به آن توجه شود.

*****

قائم مقام کمیسون عمران مجلس شورای اسلامی: متاسفانه آماری کارکردن، انبوه دیدن کارها و همچنین رها کردن کیفیت و ندیدن سبک زندگی اسلامی باعث اتفاق های به وجودآمده در ساخت و سازهای امروزی شده است.

?دکتر اقبال شاکری در نشست ضرورت تجدید نظر جدی در سیاست های جاری معماری و شهرسازی در کلانشهرهای قم، مشهد و تهران اظهارکرد: مابه نقطه کنترلی نیاز داریم با استفاده از متخصصین مربوط به الگوی ایرانی اسلامی برای تایید و یا عدم تایید طرح های شهرسازی و ساخت و سازها که در صورت عدم تایید اجازه صرف منبع مالی داده نشود.

?معماری و شهرسازی اسلامی یکی از مباحث مهمی است که واقعا در توسعه شهری و ساخت سازها مغفول مانده است.

?دکتر شاکری تصریح کرد: در مجلس شورای اسلامی ارتباط بین وزارت راه و شهرسازی تصویب شده است که متاسفانه با اینکه جلساتی تشکیل شده ولی نتیجه آن قابل مشاهده نیست و نیاز به مطالبه گری دارد.

?بنده بررسی مدل مالی هم انجام داده ام ساخت و سازهای افقی از لحاظ هزینه واقعا قابل قبول و اجرا است.

?مشخص نیست چطور ما بدون توجه به دستورات اسلام و عدم توجه به ابلاغ رهبری و الگویی که فرمودند چنین ساخت و سازهایی برای مسکن مردم انجام داده ایم.

?در غرب و به عنوان مثال انگلستان هم بلندمرتبه سازی برای مسکن عمومی مردم استفاده نمی شود و در مناطقی هم که استفاده گردیده جز بدترین مناطق بوده است و بلندمرتبه سازی برای کاربری های عمومی مانند تجاری و اداری استفاده شده است.

*****

من بسیار گله مند هستم از کسانی که مقابل قانون افقی سازی مسکن های شهری ایستادگی کردند و نگذاشتند با افقی سازی مسکن شهری برخی از احکام الهی در جامعه پیاده سازی شوند.

?حجت الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم در نشست ضرورت تجدید نظر جدی در سیاست های جاری معماری و شهرسازی در کلانشهرهای قم، مشهد و تهران اظهارکرد:

شهرهای قم و مشهد به جهت سبقه مذهبی که دارند باید درابعاد مختلف بویژه شهرسازی و معماری اسلامی ایرانی برای سایر نقاط کشور و جهان اسلام الگو باشند.

?شهرسازی و معماری اسلامی و غیر اسلامی نداریم اما باید چیدمان شهری و معماری به گونه ای باشد که آموزه های دینی و اخلاقی را در جامعه پیاده کرده و محقق سازد.

?حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم تصریح کرد: امروز دستورات اسلامی و عدم رعایت آن از سوی پیمانکاران و سازندگان سوئیت های آپارتمانی به یک یا دو اتاق خواب موجب شده تا تاثیر مستقیمی بر روی فرزند آوری و کاهش جمعیت داشته باشد.

?عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان از قانونگذاران و دستگاههای اجرایی مربوطه خواست نسبت به الگوهای اسلامی ایرانی در ساخت و سازها توجه جدی داشته باشند.

*****

مهندس مقومی: تعارض منافعی که با توجه به قوانین(ساختارهای موجود) به وجود آمده است مانع برخی از اقدامات در حوزه معماری و شهرسازی شده است.

?رئیس نظام مهندسی قم در نشست ضرورت تجدید نظر جدی در سیاست های جاری معماری و شهرسازی در کلانشهرهای قم، مشهد و تهران اظهارکرد:

می توان بند دوم ابلاغ سیاست کلی خانواده مقام معظم رهبری و همچنین فراز آخر گام دوم انقلاب را با توجه به اشاره ای که به مسکن با محوریت خانواده داشته اند حلقه واصلی دانست و حتی آن را اصل قرار داد.

?برخی همه مشکلات را از نظام مهندسی می دانند درصورتی که در برخی جلسات تصمیم سازی یا تصمیم گیری نظام مهندسی به عنوان مرجع تخصصی حضور نداشته یا حق رای ندارد.

?متاسفانه در برخی موضوعات مرتبط با مسکن هنوز در ریل قبلی حرکت انجام می گیرد، برای مثال در اقدام ملی مسکن، فرض اولیه بر عدم مشارکت تعاونی ها بود که باعث کاهش مطالبه گری توسط نماینده های مردم گردید و این موضوع به رغم برخی اصلاحات در نهضت ملی مسکن هم مشاهده می گردد.

?در تیرماه رئیس جمهور در بازدید از وزارت راه و شهرسازی، دو اصل مردمی و ویلایی سازی(خانه های حیاط دار) را بیان کردند که متاسفانه ساختارهای موجود از جمله در شورای تامین مسکن استان ها به دلیل برخی تعارض منافع ها و عدم استفاده یا توجه به دغدغه های بهره برداران مسکن، امکان تحقق این سیاست را با مشکل مواجه خواهد کرد.

*****

مدیر مدرسه علمیه هدایت:

احکامی را برای تغییر هویت ساختمان و شهرسازی ارائه کرده‌ایم/ خانه‌های آپارتمانی مضر تنظیم روابط انسانی است

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه هدایت گفت: مسئلهٔ ساختمان تأثیر مستقیمی بر روابط میان انسان‌ها دارد و یک ساختمان بد می‌تواند روابط میان انسان‌ها را گسسته کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین علی کشوری، مدیر مدرسه علمیه هدایت عصر امروز یکشنبه ۳۰ بهمن ماه در نشست ضرورت تجدید نظر جدی در سیاست های جاری معماری و شهرسازی در کلان شهرهای قم، مشهد و تهران که در سالن جلسات آیت الله حائری(ره) مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد، اظهارکرد: ما برای تحول در خصوص مسکن و شهرسازی احکامی را ارائه کرده ایم و آنچه مسلم است نیازمند یک بازتعریف جدید از مقوله مسکن و شهرسازی و معماری در کشور هستیم.

استاد حوزه علمیه قم افزود: انگیزهٔ اصلی حاکمان کشور ما در حال حاضر، ساماندهی مسئلهٔ ارتباطات اجتماعی است؛ مسئلهٔ ارتباطات فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی تبدیل به یک معضل شده است. راه حلی که بعضی از دوستان پیشنهاد می‌کنند این است که شبکهٔ ملی اطلاعات داشته باشیم، البته حتماً شبکهٔ ملی اطلاعات کمک می‌کند تا اندکی در این حوزه ساماندهی داشته باشیم؛ اما فکر می‌کنیم راه حل اصلی این است که هویت ساختمان را تغییر دهیم. اگر ویژگی‌های روابط انسانی در ساختمان لحاظ شود، زیرساخت روابط میان انسان‌ها در فضای واقعی می‌شود. اساساً به این دلیل که ساختمان‌های فعلی ظرفیت لُجِستیک روابط انسانی را ندارند، گرایش به روابط در فضای مجازی ارتقا پیدا کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین کشوری ادامه داد: اگر تغییر هویت در ساختمان را بپذیریم، زیرساختی برای تربیت و بازی خواهد شد؛ یعنی مسئلهٔ تربیت، به محیط تربیت وابسته است و خانه هم یکی از مهمترین محیط‌های تربیت است. در حال حاضر به دلیل اینکه محیط‌هایی که ساخته می‌شود آپارتمانی است، نمی‌تواند مسئلهٔ تربیت را پشتیبانی کند. از جمله ممیزهای تربیت اسلامی، مدیریت مسئلهٔ بازی است. تقریباً مدیریت بازی در آپارتمان ممتنع و نشدنی است؛ حتماً باید در خود ساختمان جایگاه بازی لحاظ شود. بنابراین تغییر هویت در ساختمان، زیرساخت تربیت هم خواهد شد. برادرانی که در حوزهٔ علمیه وارد بحث می‌شوند و در مورد مسئلهٔ تربیت گفتگو می‌کنند، اما مسئلهٔ تربیت را بدون زیرساخت خانه لحاظ می‌کنند، تمام توصیه‌هایشان در مقام واقع تحقق پیدا نخواهد کرد.

وی اظهارکرد: مسئلهٔ ساختمان و خانه، زیرساخت اقتصاد مقاومتی هم هست. یعنی اگر خانه با ویژگی‌هایی که در اسلام گفته شده است، ساخته شود و نهادهای ذیربط همچون وزارت مسکن و شهرسازی از روش‌های غلطی که در طراحی ساختمان وجود دارد، برگردند و اشتباه خود را جبران کنند، می‌توان معیشت خانواده‌ها را هم بهبود بخشید.

مدیر مدرسه هدایت در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: مسئلهٔ ساختمان تأثیر مستقیمی بر روابط میان انسان‌ها دارد و یک ساختمان بد می‌تواند روابط میان انسان‌ها را گسسته کند. بنابراین در روابط گسستهٔ اجتماعی، مدل‌های دفاعی شکل دیگری پیدا خواهد کرد و اگر بتوانید ساختمانی بسازید که تأثیر آن پیوسته کردن روابط انسانی باشد، کار مدیران دفاعی کشور در فضای پیوستگی روابط انسانی آسان‌تر خواهد شد، لذا احکامی را پیشنهاد داده‌ایم برای تغییر هویت ساختمان و شهرسازی؛ با صراحت عرض می‌کنم و قبلاً استدلال‌های آن را بحث کرده‌ام که پیشرفت اسلامی از تغییر در ساختمان‌سازی و شهرسازی و هویت کالبدی یک مجموعه انسانی شروع می‌شود؛بنابراین مجموعه‌ای از احکام برنامه را در اولین برنامه پیشرفت اسلامی پیشنهاد داده‌ایم که این‌ها به دنبال تغییر هویت در ساختمان و شهرسازی هستند. به‌عنوان نقطه آغاز کالبدها را اصلاح می‌کنیم. محیط‌های زیست انسانی را اصلاح می‌کنیم؛ چون کالبدها و محیط‌های زیست به‌عنوان عامل بیرونی بر انسان‌ها تأثیر دارند؛ بنابراین این دستهٔ اولِ احکام ماست.

وی تصریح کرد: ما معتقدیم خانه آپارتمانی مضر به تنظیم روابط انسانی است؛ یعنی اگر خانه شما حیاط نداشت و با هویت دار واسعه نبود، شما عملاً نمی‌توانید صله رحم را انجام دهید وعملاً نمی‌توانید تربیت فرزند را به شکل صحیح داشته باشید؛ چون خانه زیرساخت تربیت فرزند است؛ مثلاً خانواده‌ای که توفیق این را دارد که خانه‌اش حیاط‌دار است می‌تواند مدیریت بازی را در درون حیاط خانه به عهده بگیرد؛ اما اگر خانه حیاط‌دار نبود به دلیل این‌که بازی کودکان قابلیت حذف ندارد، بازی کودکان به خارج از خانه انتقال پیدا می‌کند و مشکلاتی برای کودکان به وجود می‌آید.

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: اگر شما تنظیم روابط انسانی و احکام آن را مبنا قرار ندهید، مجبور می‌شوید از ظرفیت‌های مالی و غیر مالی موجود استفاده کنید و آن ظرفیت‌ها هم هیچ گاه به سمت حل مشکلات مردم هدایت نخواهند شد؛ زیرا ساختارهایی هست که با این وضعیت مخالفت خواهد کرد؛ بنابراین ما در مبانی نظری برنامه پیشرفت اسلامی، پایه را تنظیم روابط انسانی قرار دادیم؛ اولاً تنظیم صحیح روابط انسانی، چالش‌ها و معضلات و عدم توازن‌های کشور را کاهش می‌دهد و ثانیاً توسعه ظرفیت برای اداره کشور ایجاد می‌کند؛ بنابراین این یک بحثی است که باید به آن توجه کنیم؛ ما یکی از لوازمی که در بحث مبانی نظری دیدیم این است که حوزه‌های روابط انسانی را تبیین کرده‌ایم: ۱- تنظیم رابطه انسان با امام؛ ۲- تنظیم رابطه انسان با معلم؛ ۳- تنظیم رابطه انسان باخانواده؛ ۴- تنظیم رابطه انسان با همسایه؛ ۵- تنظیم رابطه انسان با دوست؛ ۶- تنظیم رابطه انسان با دشمن؛ ۷- تنظیم رابطه انسان با طرف کسب؛ ۸- تنظیم رابطه انسان با شریک شغلی؛ ۹- تنظیم رابطه انسان با ابن سبیل؛ ۱۰- تنظیم رابطه انسان با فقیر؛ ۱۱- تنظیم رابطه انسان با یتیم؛ ۱۲- تنظیم رابطه انسان با مهمان؛ ۱۳- تنظیم رابطه انسان با هم‌سفر. این سیزده حوزه اصلی روابط انسانی است که اگر در این سیزده حوزه بتوانیم با برنامه‌ریزی که برای پیشرفت می‌کنیم، روابط را بهینه کنیم فواید زیادی به دست خواهیم آورد.

*****

دکتر مقصودی: این چیزی که امروزه در کشور رخ داده محصول اقتصاد سیاسی نامتوازن و محصول یک چانی زنی پر قدرت است که در نتیجه رانت زمین ایجاد شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه قم در نشست ضرورت تجدید نظر جدی در سیاست های جاری معماری و شهرسازی در کلانشهرهای قم، مشهد و تهران اظهارکرد:

زمانی که از اقتصاد مسکن صحبت می کنیم بحث ما تخصیص زمین و تامین مالی است، این تخصیص و تامین برروی سبک معماری نیز اثر می گذارد. آنچه در شهرها رخ می دهد حتی منطبق بر قوانین موجود هم نیست و اگر قوانین موجود اجرایی می شد شهرهای ما اینقدر وحشی نمی شد.

?ما در بحث هزینه و فایده در حوزه مسکن کوتاه مدت فکر می کنیم . با این نگاه اگر شیخ بهایی نگاه می کرد اصفهان ساخته نمی شد!

?رانت های زمین و بودجه، دولت های ما را تبدیل به دولت بنگاه دار کرده است، دولت بنگاه دار به کسی رجوع می کند که بتواند به دولت پول بدهد یا با دولت چانه زنی کند که هیچ یک از این دو مردم نیستند.

?در این حوزه به زودی شاهد ظهور ابرشرکت های ساخت و اجاره مسکن خواهیم بود که ساختمان هایی را می سازند که برایشان بهینه سازی فروش داشته باشند.

*****