شهدای گلنام دانشگاه تربیت مدرس
شهدای گلنام دانشگاه تربیت مدرس

در این نوشتار خلاصه از سه شهید به خاک سپرده شده در دانشگاه تربیت مدرس و مراسم تشیع و مراسم بعدی درجوار این شهدای والامقام تبین شده است .
*
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

دو تن از سه شهید بسیجی آرامیده در بقعه الشهدای تربیت مدرس ، ۲۰ ساله بوده كه يكی از آنان در عمليات عاشورا در منطقه میمک  در ۲۶/۷/۱۳۶۳ شروع شده بود و ديگری در عمليات كربلای ۶ که در ۲۴ دی‌ماه ۱۳۶۵ آغاز شده بود ؛ در منطقه سومار به شهادت رسیده بودند و شهيد ديگر نيز ۲۷ ساله بوده كه در منطقه عملياتی «شرهانی» که در ۱۹ اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۵ شروع شده بود ،به ملاقات الهی شتافته بودند و بیش از یک دهه در آنجا آرامیده بودند ، که با تفحص پیکر آنها کشف و بی نام ونشان باز می گردند .

در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) ( ۲۵ شوال ۱۴۲۹) ، دانشگاه تربيت مدرس ميزبان پيكر مطهر سه شهيد گمنام دوران هشت سال دفاع مقدس شد.  پيكرهاي پاك و مطهر سه شهيد والامقام گمنام دوران دفاع مقدس از ساعت ۹ صبح روز چهارم آبان ماه ۱۳۷۸  با حضور جمعیت کثیری از مقابل درب اصلی دانشگاه تهران تشیع شده و سپس از خيابان كارگر شمالی، وارد دانشگاه تربيت مدرس شده و بعد از قرائت زيارت عاشورا و نوحه‌خوانی و در جايگاه ابدی خویش آرام گرفتند و مزارشان محل زیارت عاشقان گردید .

رهبر معظم انقلاب اسلامی در هامش نامه دانشگاه تربیت مدرس مبنی بر دعوت از ایشان برای شرکت در مراسم تدفین سه شهید گمنام دفاع مقدس در مقابل این دانشگاه، از این کار قدردانی کردند. و مرقوم داشتند : بسمه تعالی ، تکریم شهیدان، تکریم ایثار و اخلاص است؛ تکریم دل های نورانی و جان های لبریز از صفا و نورانیت است. از کار شما قدردانی می کنم.رحمت خدا بر شهیدان عزیز باد. سید علی خامنه ای ۲٫۸٫۸۷

بقعه ای که در شمال مسجد دانشگاه ایجاد شده و محل زیارت و تبرک جویی دانشجویان و دانشگاهیان در پیش و پس از نمازجماعت و سایر ایام شده است و همچنین در برخی مناسبتها نیز پاتق تجمع ها شده است . همچنین در سالگرد های تدفین این شهدا ؛ چندین یادواره شهدا در دانشگاه تربیت مدرس برگزارگردیده است .

عکس

آیین بزرگداشت روز بسیج اساتید صبح روز ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ با حضور جمعی از اساتید بسیجی دانشگاهها و جمعی از مسئولین لشگری و کشوری از جمله محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد. و در خاتمه این مراسم، شرکت کنندگان برمزار شهدای گمنام دانشگاه حاضر و قرائت فاتحه داشته و سپس از نمایشگاه نخستین جشنواره دستاوردهای دانش بنیان سینا درمجاور مزار شهدا بازدید کرده ودر مراسم نمازجماعت مسجد دانشگاه شرکت کردند.