سیاستهای کلی نظام در خصوص معماری و شهرسازی اسلامی در برنامه هفتم توسعه کشور
سیاستهای کلی نظام در خصوص معماری و شهرسازی اسلامی در برنامه هفتم توسعه کشور

با توجه به اهمیت معماری و شهرسازی اسلامی و تاثیرات شگرف آن در بسیاری از شئون جامعه و سبک زندگی فردی و اجتماعی و نظر به جایگاه سیاستهای کلان نظام در امور کشور ، در این نوشتاربا بیان پیشینه سیاستهای کلی نظام مرتبط با معماری و شهرسازی اسلامی ؛ سیاستهای کلی نظام در خصوص معماری و شهرسازی اسلامی در برنامه هفتم توسعه کشور ارایه شده است .
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

شهرسازی و معماری بناها وعناصر شهری تأثیر زیادی بر روحیات و رفتار شهروندان و بخصوص ساکنان ساختمانها می‌گذارد . اگر بخواهیم شهری با هویت اسلامی و جامعه ای با سبک زندگی اسلامی داشته باشیم ، بایستی  هویت اسلامی را در فرایند طراحی و ساخت و توسعه شهرها و ساختمان‌ها اعمال کنیم . درواقع معماری وشهر باید به ‌گونه‌ای باشد که ازلحاظ کالبدی شاهد تجلی هویت اسلامی درکیفیت بناها و اجزا شهری و همچنین در سیمای بصری باشد تا با تأثیرگذاری بررفتارشهروندان شاهد ایجاد جامعه اسلامی و شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی باشیم.

براساس اصل‏ یکصد و دهم، یکی از وظایف‏ و اختیارات‏ رهبری ؛ تعیین‏ سیاستها کلی‏ نظام‏ جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏ پس‏ از مشورت‏ با مجمع تشخیص‏ مصلحت‏ نظام‏ می باشد و سیاستهای کلی نظام به عنوان یک سند بالادستی بوده و بر اساس اصل ۱۱۰ و ۵۷ قانون اساسی مصوب وابلاغ می گردد.

سیاستهای کلی نظام در خصوص معماری و شهرسازی اسلامی در برنامه هفتم کشور

بندهای پیشنهادی سیاستهای کلی نظام جهت برنامه هفتم توسعه کشور به شرح زیر تقدیم میشود :

۱ – تحقق هویت اسلامی ایرانی در شهرسازی و معماری بناهای جدید الاحداث

۲ – ارتقا واعتلای هویت اسلامی ایرانی در شهرها و روستاهای موجود

۳ -ممانعت از شکل گیری هویت بیگانه و یا بی هویت در شهرها و روستاها و فضاهای عمومی و ساختمانهای انها

۴ – تحقق تمدن نوین اسلامی و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت درحوزه های معماری و شهرسازی در برنامه ریزیها و طراحی ها

۵ – اصلاح نظام آموزش عالی کشور با تاکید بر آموزش و پرورش مهندسان رشته های مهندسی مرتبط مبنی بر رعایت هویت اسلامی ایرانی

۶ – آموزش مهندسان و شرکتهای مشاور با هدف کسب مهارت لازم درخصوص معماری و شهرسازی اسلامی

۷ – کنترل و نظارت بر طرح های تهیه شده معماری و شهرسازی جهت حسن اجرای سیاستها و مقررات

پیشینه مستندات قانونی در خصوص موضوع صدر الاشاره بدین شرح می باشد :

۱- سند چشم انداز ۲۰ ساله جمهوری اسلامی ایران (در افق ۱۴۰۴ هجری شمسی)

در سند مذکور که ابلاغی ۱۳/۸/۱۳۸۲ مقام معظم رهبریمی باشد ،  چنین امده است : با اتکال به قدرت  لایزال الهی و در پرتو ایمان و عزم ملی و کوشش برنامه ریزی شدن و مدبرانه جمعی و در مسیر تحقق آرمان ها و اصول قانون اساسی ، در چشم انداز ۲۰ ساله ، ایران کشوری است توسعه یافته با جایگاه اول اقتضادی ، علمی و فناوری در سطح منطقه ، با هویت اسلامی و انقلابی ، الهام بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده در روابط بین الملل .

جامعه ایرانی در افق این چشم انداز ، چنین ویژگی هایی خواهد داشت :

توسعه یافته ، متناسب با مقتضیات فرهنگی ، جغرافیایی و تاریخی خود متکی براصول اخلاقی و ارزش های اسلامی ، ملی و انقلابی ، با تأکید بر مردم سالاری دینی ، عدالت اجتماعی ، آزادیهای مشروع ، حفظ کرامت و حقوق انسان ها و بهره مند از امنیت اجتماعی و قضایی . برخورداراز دانش پیشرفته ، توانا در تولید علم و فن آوری ، متکی بر سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی در تولید ملی.

دست یافته به جایگاه اول اقتصادی ، علمی و فن آوری در سطح منطقه آسیای جنوب غربی ( شامل آسیای میانه ، قفقاز ، خاورمیانه و کشورهای های همسایه ) با تأکید بر جنبش نرم افزاری و تولید علم ، رشد پرشتاب و مستمر اقتصادی ، ارتقای نسبی سطح درآمد سرانه و رسیدن به اشتغال کامل .

الهام بخش ، فعال و مؤثر در جهان اسلام با تحکیم الگوی مردم اسلامی دینی ، توسعه کارآمد ، جامعه اخلاقی ، نو اندیشی و پویایی فکری و اجتماعی تأثیر گذار بر همگرایی اسلامی و منطقه ای بر اساس تعالیم واندیشه های امام خمینی (ره )

تقویت وحدت و هویت ملی مبتنی بر اسلام و انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی و آگاهی کافی درباره تاریخ فرهنگ ، تمدن و هنر ایرانی ـ اسلامی و اهتمام جدی به زبان فارسی…..

۲- آزمایش سرزمینی مبتنی بر اصول زیر :

حفظ هویت اسلامی ، ایرانی و حراست از میراث فرهنگی

هویت بخشی به سیمای شهر و روستا

بازآفرینی و روز آمد سازی معماری ایرانی ـ اسلامی

و…..

نکته : براساس این سند تمامی طرحهای شهرهای جدید ، طرحهای توسعه شهری و شهرک سازی و ساختمان سازی می بایستی معماری ایرانی  اسلامی اعمال می شده است و مسئولیت اصلی آن نیز با وزارت راه وشهرسازی و شهرداریها بوده است .

۳– سیاستهای کلی مسکن

در بند ۹  از سیاستهای کلی مذکور که  ابلاغی ۲۹/۱۱/۱۳۸۹  می باشد ،  چنین امده است :

– رعایت ارزش­‌های فرهنگی و حفظ حرمت و منزلت خانواده در معماری مسکن.

نکته : براساس این سیاست کلی تمامی طرحهای مسکونی در شهرها و روستاها می بایستی ارزشهای فرهنگی در معماری مسکن  اعمال می شده است و مسئولیت اصلی آن نیز با وزارت راه وشهرسازی و شهرداریها در شهرها و در تهران بعهده مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران ومعاونت شهرسازی شهرداری تهران و در روستاها بعهده بنیاد مسکن و…. بوده است .

  • ۴– سیاست های کلی شهرسازی

در بند ۲  از  سیاستهای کلی مذکور که  ابلاغی ۲۹/۱۱/ ۱۳۸۹می باشد ،  چنین امده است :

– تبیین ابعاد کالبدی شهرها در گسترش افقی و عمودی با تاکید بر هویت ایرانی- اسلامی و با رعایت ملاحظات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، امنیتی، حقوق همسایگی و امکانات زیربنایی و الزامات زیست محیطی و اقلیمی.

نکته : براساس این سیاست کلی نظام، تمامی طرحهای شهرهای جدید ، طرحهای توسعه شهری و شهرک سازی و ساختمان سازی ( برج سازی ؛ اپارتمان سازی ، ویلا سازی و…) می بایستی دارای هویت ایرانی- اسلامی می بوده است و مسئولیت اصلی آن نیز با وزارت راه وشهرسازی و شهرداریها وبخصوص معاونت فنی شهرداریهای شهرهای کشور و بویژه مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری و روستایی وابسته به وزارت کشور و…. بوده است .

 ۵- سیاست های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور

در بند ۱-۷  از سیاستهای کلی مذکور که  ابلاغی ۱۰/۲/۱۳۹۲  می باشد ،  چنین امده است :

–  بهینه سازی فضا، زیر ساخت های کالبدی و تجهیزات مدارس در مسیر تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت اسلامی با تأکید بر:

۱- ۷- ضابطه‌مند سازی، بهسازی، زیباسازی، مقاوم سازی و مصون سازی مدارس با رعایت اصول معماری اسلامی ایرانی، مکان یابی و توزیع فضا به تناسب نیازها، طراحی و ساخت مجتمع های آموزشی و تربیتی و توسعه مشارکت مردم و نهادهای مدیریت شهری در احداث و نگهداری مدارس.

نکته : براساس این سیاست کلی نظام، تمامی طرحهای نوسازی مدارس ( چه در بازسازی ساختمانهای موجود و چه ساختمان های جدید ) می بایستی اصول معماری اسلامی ایرانی رعایت می شده  است و مسئولیت اصلی آن نیز با وزارت اموزش و پرورش بوده است .

۶- سیاستهای کلی برنامه چهارم توسعه جمهوری اسلامی ایران

در بند۲۱ از سیاستهای کلی مذکور که  ابلاغی ۱۱/۹/۱۳۸۲ می باشد ،  چنین امده است :

– هویت بخشی به سیمای شهر و روستا.

بازآفرینی رو روزآمدسازی معماری ایرانی-اسلامی.

نکته : براساس این سیاست کلی برنامه چهارم ، تمامی طرحهای توسعه شهری و شهرک سازی و بخصوص در بافت فرسوده می بایستی رویکرد معماری ایرانی-اسلامی اجرا می شده است و مسئولیت اصلی آن نیز با وزارت راه وشهرسازی و شهرداریها وبخصوص سازمان توسعه و عمران شهرداری های کشور  بوده است .

۷- سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران

در بند ۴۸ از سیاستهای کلی مذکور که  ابلاغی ۹/۴/۱۳۹۴  می باشد ،  چنین آمده است :

– هویت بخشی به سیمای شهر و روستا و بازآفرینی و روزآمد سازی معماری اسلامی – ایرانی.

نکته : سیاستهای مذکور از سوی رهبر انقلاب ابلاغ شده ، ولی بصورت مشکوکی در دوره تصدی اقای اخوندی بر وزارت راه وشهرسازی از متن قانون مصوب مجلس شورای اسلامی حذف شده است .

۸- سیاستهای کلی نظام در دوره چشم انداز

سیاست های کلی، مجموعه ای هماهنگ از جهت گیری ها، اهداف مرحله ای و راهبردی کلان نظام در دوره های زمانی مشخص برای تحقق آرمانها و اهداف قانون اساسی است .و در بخش ویژگی‌ها و مشخصات این سیاست ها نیز موارد ذیل قابل توجه هستند: سیاست‌های کلی که حتی‌الامکان باید شاخص‌پذیر و قابل نظارت باشد، برای کلیه ارکان نظام الزام آور بوده و ناظر بر همه قوانین از جمله برنامه‌های توسعه و بودجه‌های سالیانه است و دارای ویژگی ها و مشخصات ذیل می باشد:   الف- پایداری ب- آینده نگری ج- واقع بینی د- فراگیر بودن

سیاستهای کلی نظام در دوره چشم انداز که  توسط مرکز پژوهشهای مجلس منتشر شده است ،  حاوی موارد زیر درحوزه فنی مهندسی می باشد:

در بند ۲۱ هویت بخشی به سیمای شهر و روستا ، چنین ذکر شده است : – بازآفرینی و روزآمدسازی معماری ایرانی ـ اسلامی.

در بند ۱-۷  با عنوان هنر و معماری اسلامی.چنین ذکر شده است :  ” ۲-۱  ایجاد محیط مساعد برای رشد فضائل اخلاقی و تهذیب نفس. ”

دربخش سوم (امور اجتماعی) .چنین ذکر شده است :  ”  ۱-۱ هویت اسلامی. 
درفصل الف ( امور فرهنگی ) چنین آماده است :
۱- ‎‎ ‎‎ تقویت روحیه ایمان و ایثار و عنصر فداکاری به عنوان عامل اصلی اقتدار ملی، تبیین مبانی ارزشی و تقویت اعتماد به نفس ملی

۲- ‎‎ ‎‎ ایجاد جامعه‌ای سالم، اخلاقی، مبتنی بر ارزشهای اسلامی، فرهنگ‌مدار و شهروندانی آگاه، عزت‌مند و برخوردار از ملاکهای درستکاری و احساس رضایتمندی

۳- ‎‎ ‎‎ رشد و اعتلای فرهنگ و هنر ایران و اسلام به‌عنوان عناصر هویت ملی

۴۶- ‎‎ شناخت عناصر سازنده فرهنگ، هنر، دانش و تمدن اسلامی و ایرانی، به‌عنوان عناصر هویت ملی و بهره‌گیری از مزیتهای تاریخی و فرهنگی مناطق مختلف کشور، برای مشارکت فعال مناطق در توسعه پایدار

۴۷- ‎‎ سازماندهی فضای ملی، ایجاد تعادل منطقه‌ای و تقویت نقش منطقه‌ای کشور، با بهره‌گیری از قابلیتها و مزیتهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و طبیعی سرزمین، با هدف ارتقای جایگاه بین‌المللی کشور

نکته : براساس این سیاستهای کلی نظام در دوره چشم انداز ، بایستی علاوه بر اینکه  هویت اسلامی در طرحهای شهرسازی ومعماری اعمال میشده است ، بلکه معماری ایرانی ـ اسلامی متناسب با شرایط جامعه و فناوریهای جدید روز آمد می شده است و مسئولیت آن با همه بخشها شامل وزارت راه وشهرسازی ؛ شهرداریها ، بنیاد مسکن ، شرکتهای مهندسین مشاور ، مهندسان طراح ، دانشکده های معماری و مراکز مطالعاتی می باشد .

نقد و تحلیل اجمالی

  • در دوره‌هایی از تاریخ ایران شاهد اوج شکوفایی معماری اسلامی بسیار غنی بوده‌ایم ، اما در دوره قاجار این نوع معماری به‌شدت سیر نزولی داشته و در دوره پهلوی شاهد معماری التقاطی و ترویج معماری غربی ناسازگار با اقلیم وفرهنگ بومی توسط معماران پرورش یافته در نظام اموزشی غربی بوده ایم.
  • بحمدالله پس از انقلاب اسلامی مصوبات قانونی بسیار خوبی تحت عنوان هویت اسلامی ایرانی و الگوی اسلامی پیشرفت تصویب‌شده و بسترهای قانونی برای اعمال هویت اسلامی در حوزه معماری وشهرسازی ایجادشده است، وتلاشهایی نیز صورت گرفته است . لکن نمود عینی مبین وجود ضعفهای زیادی می باشد .
  • متأسفانه مصوبات قانونی شهرسازی و معماری اسلامی طی چهار واندی دهه اخیر در بدنه نظام فنی اجرایی مهندسی کشور جاری نشده است و در بسیاری از موارد شاهد معماری مغایر با آن هستیم .
  • در وظایف وزارت راه وشهرسازی ، سازمان نظام مهندسی ساختمان ، شهرداریها و….. الزامات قانونی برای ترویج معماری وشهرسازی اسلامی وجود دارد ولی نسبت به ان بی توجهی زیادی صورت گرفته است .
  • دغدغه‌های رهبر انقلاب اسلامی در ناهنجاریهای شهرها و نیز رسیدن به الگوی معماری اسلامی– ایرانی در مقاطع مختلف بیان شده است . ایشان با اشاره به تأثیرگذاری معماری و نمای ساخت و سازها بر فضای سبک زندگی در سال ۱۳۹۳ فرموده اند: ” باید هرچه ممکن است محیط زندگی شهر، به گونه ای طراحی و ساخته شود که تحقق سبک زندگی اسلامی راحت تر، امکان پذیر باشد.”

سخن پایانی

  • پس از انقلاب اسلامی در سطح کلان نظام ریل گذاری خوبی در خصوص شهرسازی ومعماری با هویت اسلامی صورت گرفته است ، ولی کارگزاران ، برنامه ریزان ، طراحان و مجریان بد عمل کرده اند .
  • از علل آن ، عدم ضوابط الزام آور ، عدم نظارت بر عملکرد مدیران ، وعدم برخوردهای قانونی و بیش از همه مشکل در نهاد مسول ( یعنی وزارت و راه شهرسازی ) بوده است .
  • یکی از مشکلات ، وجود مدیرانی که با جریان فکری غربی همسو بوده و اساسا اعتقادی به مبانی دینی در علوم امروزی نداشته اند برمصدر امور قرار گرفته . سبب عدم اجرای سیاستهای ابلاغی بوده اند و حتی رسما در وزارت راه وشهرسازی با محوریت شخص آقای اخوندی ( وزیر اسبق) ، معماری ایرانشهری را دنبال میکردند !
  • یکی از عوامل مهم و زمینه ای در حرفه مهندسی ، اشکال جدی در نظام آموزش عالی در دانشکده های معماری سراسر کشور می باشد ؛ این است که آموزش معماری با هویت ارایه نمی شود و حتی ترویج سبک غربی نیز صورت میگیرد .
  • ضرورت دارد مدیریت عالی که برمناصب تصمیم سازی منصوب می شوند ، یکی از شرایط احراز تصدی مسئولیت شان برخورداری از دانش نسبی و باور شان به این حوزه بوده و التزام عملی داشته باشند .
  • ساخت ۴ ملیون واحد مسکونی توسط دولت سیزدهم ( ایت الله رییسی ) یک فرصت استشنایی گام نخست جهت تحول در طرح وساخت و بروز مصادیقی عینی از جلوه شهرسازی اسلامی و نیز معماری واحدها با الگوی اسلامی خواهد بود .
  • لازم است سیاستهای پیشنهادی مذکور در قانون برنامه هفتم آمده و مبنای برنامه ریزیها قرار گرفته و در گام دوم انقلاب اسلامی منشا تحول هویتی و تحقق الگوی اسلامی – ایرانی در زیرساختهای شهرها و روستاهای کشور وایجاد تمدن نوین اسلامی قرار گیرد .

دکترسیدجواد هاشمی فشارکی ، استاد دانشگاه و مولف معماری وشهرسازی اسلامی در آیینه قوانین و مقررات وهمچنین  نظام مدیریت فرهنگی در شهر اسلامی – ایرانی ( برپایه مبانی نظری و فرایند فکری سازنده شهر اسلامی ) – انتشارات جهاددانشگاهی