با توجه به اهمیت معماری و شهرسازی اسلامی و تاثیرات شگرف آن در بسیاری از شئون جامعه و سبک زندگی فردی و اجتماعی و نظر به جایگاه سیاستهای کلان نظام در امور کشور ، در این نوشتاربا بیان پیشینه سیاستهای کلی نظام مرتبط با معماری و شهرسازی اسلامی ؛ سیاستهای کلی نظام در خصوص معماری و شهرسازی اسلامی در برنامه هفتم توسعه کشور ارایه شده است .
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی
شهرسازی و معماری بناها وعناصر شهری تأثیر زیادی بر روحیات و رفتار شهروندان و بخصوص ساکنان ساختمانها میگذارد . اگر بخواهیم شهری با هویت اسلامی و جامعه ای با سبک زندگی اسلامی داشته باشیم ، بایستی هویت اسلامی را در فرایند طراحی و ساخت و توسعه شهرها و ساختمانها اعمال کنیم . درواقع معماری وشهر باید به گونهای باشد که ازلحاظ کالبدی شاهد تجلی هویت اسلامی درکیفیت بناها و اجزا شهری و همچنین در سیمای بصری باشد تا با تأثیرگذاری بررفتارشهروندان شاهد ایجاد جامعه اسلامی و شکلگیری تمدن نوین اسلامی باشیم.
براساس اصل یکصد و دهم، یکی از وظایف و اختیارات رهبری ؛ تعیین سیاستها کلی نظام جمهوری اسلامی ایران پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام می باشد و سیاستهای کلی نظام به عنوان یک سند بالادستی بوده و بر اساس اصل ۱۱۰ و ۵۷ قانون اساسی مصوب وابلاغ می گردد.
سیاستهای کلی نظام در خصوص معماری و شهرسازی اسلامی در برنامه هفتم کشور
بندهای پیشنهادی سیاستهای کلی نظام جهت برنامه هفتم توسعه کشور به شرح زیر تقدیم میشود :
۱ – تحقق هویت اسلامی ایرانی در شهرسازی و معماری بناهای جدید الاحداث
۲ – ارتقا واعتلای هویت اسلامی ایرانی در شهرها و روستاهای موجود
۳ -ممانعت از شکل گیری هویت بیگانه و یا بی هویت در شهرها و روستاها و فضاهای عمومی و ساختمانهای انها
۴ – تحقق تمدن نوین اسلامی و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت درحوزه های معماری و شهرسازی در برنامه ریزیها و طراحی ها
۵ – اصلاح نظام آموزش عالی کشور با تاکید بر آموزش و پرورش مهندسان رشته های مهندسی مرتبط مبنی بر رعایت هویت اسلامی ایرانی
۶ – آموزش مهندسان و شرکتهای مشاور با هدف کسب مهارت لازم درخصوص معماری و شهرسازی اسلامی
۷ – کنترل و نظارت بر طرح های تهیه شده معماری و شهرسازی جهت حسن اجرای سیاستها و مقررات
پیشینه مستندات قانونی در خصوص موضوع صدر الاشاره بدین شرح می باشد :
۱- سند چشم انداز ۲۰ ساله جمهوری اسلامی ایران (در افق ۱۴۰۴ هجری شمسی)
در سند مذکور که ابلاغی ۱۳/۸/۱۳۸۲ مقام معظم رهبریمی باشد ، چنین امده است : با اتکال به قدرت لایزال الهی و در پرتو ایمان و عزم ملی و کوشش برنامه ریزی شدن و مدبرانه جمعی و در مسیر تحقق آرمان ها و اصول قانون اساسی ، در چشم انداز ۲۰ ساله ، ایران کشوری است توسعه یافته با جایگاه اول اقتضادی ، علمی و فناوری در سطح منطقه ، با هویت اسلامی و انقلابی ، الهام بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده در روابط بین الملل .
جامعه ایرانی در افق این چشم انداز ، چنین ویژگی هایی خواهد داشت :
توسعه یافته ، متناسب با مقتضیات فرهنگی ، جغرافیایی و تاریخی خود متکی براصول اخلاقی و ارزش های اسلامی ، ملی و انقلابی ، با تأکید بر مردم سالاری دینی ، عدالت اجتماعی ، آزادیهای مشروع ، حفظ کرامت و حقوق انسان ها و بهره مند از امنیت اجتماعی و قضایی . برخورداراز دانش پیشرفته ، توانا در تولید علم و فن آوری ، متکی بر سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی در تولید ملی.
دست یافته به جایگاه اول اقتصادی ، علمی و فن آوری در سطح منطقه آسیای جنوب غربی ( شامل آسیای میانه ، قفقاز ، خاورمیانه و کشورهای های همسایه ) با تأکید بر جنبش نرم افزاری و تولید علم ، رشد پرشتاب و مستمر اقتصادی ، ارتقای نسبی سطح درآمد سرانه و رسیدن به اشتغال کامل .
الهام بخش ، فعال و مؤثر در جهان اسلام با تحکیم الگوی مردم اسلامی دینی ، توسعه کارآمد ، جامعه اخلاقی ، نو اندیشی و پویایی فکری و اجتماعی تأثیر گذار بر همگرایی اسلامی و منطقه ای بر اساس تعالیم واندیشه های امام خمینی (ره )
تقویت وحدت و هویت ملی مبتنی بر اسلام و انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی و آگاهی کافی درباره تاریخ فرهنگ ، تمدن و هنر ایرانی ـ اسلامی و اهتمام جدی به زبان فارسی…..
۲- آزمایش سرزمینی مبتنی بر اصول زیر :
حفظ هویت اسلامی ، ایرانی و حراست از میراث فرهنگی
هویت بخشی به سیمای شهر و روستا
بازآفرینی و روز آمد سازی معماری ایرانی ـ اسلامی
و…..
نکته : براساس این سند تمامی طرحهای شهرهای جدید ، طرحهای توسعه شهری و شهرک سازی و ساختمان سازی می بایستی معماری ایرانی – اسلامی اعمال می شده است و مسئولیت اصلی آن نیز با وزارت راه وشهرسازی و شهرداریها بوده است .
۳– سیاستهای کلی مسکن
در بند ۹ از سیاستهای کلی مذکور که ابلاغی ۲۹/۱۱/۱۳۸۹ می باشد ، چنین امده است :
– رعایت ارزشهای فرهنگی و حفظ حرمت و منزلت خانواده در معماری مسکن.
نکته : براساس این سیاست کلی تمامی طرحهای مسکونی در شهرها و روستاها می بایستی ارزشهای فرهنگی در معماری مسکن اعمال می شده است و مسئولیت اصلی آن نیز با وزارت راه وشهرسازی و شهرداریها در شهرها و در تهران بعهده مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران ومعاونت شهرسازی شهرداری تهران و در روستاها بعهده بنیاد مسکن و…. بوده است .
- ۴– سیاست های کلی شهرسازی
در بند ۲ از سیاستهای کلی مذکور که ابلاغی ۲۹/۱۱/ ۱۳۸۹می باشد ، چنین امده است :
– تبیین ابعاد کالبدی شهرها در گسترش افقی و عمودی با تاکید بر هویت ایرانی- اسلامی و با رعایت ملاحظات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، امنیتی، حقوق همسایگی و امکانات زیربنایی و الزامات زیست محیطی و اقلیمی.
نکته : براساس این سیاست کلی نظام، تمامی طرحهای شهرهای جدید ، طرحهای توسعه شهری و شهرک سازی و ساختمان سازی ( برج سازی ؛ اپارتمان سازی ، ویلا سازی و…) می بایستی دارای هویت ایرانی- اسلامی می بوده است و مسئولیت اصلی آن نیز با وزارت راه وشهرسازی و شهرداریها وبخصوص معاونت فنی شهرداریهای شهرهای کشور و بویژه مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری و روستایی وابسته به وزارت کشور و…. بوده است .
۵- سیاست های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور
در بند ۱-۷ از سیاستهای کلی مذکور که ابلاغی ۱۰/۲/۱۳۹۲ می باشد ، چنین امده است :
– بهینه سازی فضا، زیر ساخت های کالبدی و تجهیزات مدارس در مسیر تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت اسلامی با تأکید بر:
۱- ۷- ضابطهمند سازی، بهسازی، زیباسازی، مقاوم سازی و مصون سازی مدارس با رعایت اصول معماری اسلامی ایرانی، مکان یابی و توزیع فضا به تناسب نیازها، طراحی و ساخت مجتمع های آموزشی و تربیتی و توسعه مشارکت مردم و نهادهای مدیریت شهری در احداث و نگهداری مدارس.
نکته : براساس این سیاست کلی نظام، تمامی طرحهای نوسازی مدارس ( چه در بازسازی ساختمانهای موجود و چه ساختمان های جدید ) می بایستی اصول معماری اسلامی ایرانی رعایت می شده است و مسئولیت اصلی آن نیز با وزارت اموزش و پرورش بوده است .
۶- سیاستهای کلی برنامه چهارم توسعه جمهوری اسلامی ایران
در بند۲۱ از سیاستهای کلی مذکور که ابلاغی ۱۱/۹/۱۳۸۲ می باشد ، چنین امده است :
– هویت بخشی به سیمای شهر و روستا.
بازآفرینی رو روزآمدسازی معماری ایرانی-اسلامی.
نکته : براساس این سیاست کلی برنامه چهارم ، تمامی طرحهای توسعه شهری و شهرک سازی و بخصوص در بافت فرسوده می بایستی رویکرد معماری ایرانی-اسلامی اجرا می شده است و مسئولیت اصلی آن نیز با وزارت راه وشهرسازی و شهرداریها وبخصوص سازمان توسعه و عمران شهرداری های کشور بوده است .
۷- سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران
در بند ۴۸ از سیاستهای کلی مذکور که ابلاغی ۹/۴/۱۳۹۴ می باشد ، چنین آمده است :
– هویت بخشی به سیمای شهر و روستا و بازآفرینی و روزآمد سازی معماری اسلامی – ایرانی.
نکته : سیاستهای مذکور از سوی رهبر انقلاب ابلاغ شده ، ولی بصورت مشکوکی در دوره تصدی اقای اخوندی بر وزارت راه وشهرسازی از متن قانون مصوب مجلس شورای اسلامی حذف شده است .
۸- سیاستهای کلی نظام در دوره چشم انداز
سیاست های کلی، مجموعه ای هماهنگ از جهت گیری ها، اهداف مرحله ای و راهبردی کلان نظام در دوره های زمانی مشخص برای تحقق آرمانها و اهداف قانون اساسی است .و در بخش ویژگیها و مشخصات این سیاست ها نیز موارد ذیل قابل توجه هستند: سیاستهای کلی که حتیالامکان باید شاخصپذیر و قابل نظارت باشد، برای کلیه ارکان نظام الزام آور بوده و ناظر بر همه قوانین از جمله برنامههای توسعه و بودجههای سالیانه است و دارای ویژگی ها و مشخصات ذیل می باشد: الف- پایداری ب- آینده نگری ج- واقع بینی د- فراگیر بودن
سیاستهای کلی نظام در دوره چشم انداز که توسط مرکز پژوهشهای مجلس منتشر شده است ، حاوی موارد زیر درحوزه فنی مهندسی می باشد:
در بند ۲۱ هویت بخشی به سیمای شهر و روستا ، چنین ذکر شده است : – بازآفرینی و روزآمدسازی معماری ایرانی ـ اسلامی.
در بند ۱-۷ با عنوان هنر و معماری اسلامی.چنین ذکر شده است : ” ۲-۱ ایجاد محیط مساعد برای رشد فضائل اخلاقی و تهذیب نفس. ”
دربخش سوم (امور اجتماعی) .چنین ذکر شده است : ” ۱-۱ هویت اسلامی. ”
درفصل الف ( امور فرهنگی ) چنین آماده است :
۱- تقویت روحیه ایمان و ایثار و عنصر فداکاری به عنوان عامل اصلی اقتدار ملی، تبیین مبانی ارزشی و تقویت اعتماد به نفس ملی
۲- ایجاد جامعهای سالم، اخلاقی، مبتنی بر ارزشهای اسلامی، فرهنگمدار و شهروندانی آگاه، عزتمند و برخوردار از ملاکهای درستکاری و احساس رضایتمندی
۳- رشد و اعتلای فرهنگ و هنر ایران و اسلام بهعنوان عناصر هویت ملی
۴۶- شناخت عناصر سازنده فرهنگ، هنر، دانش و تمدن اسلامی و ایرانی، بهعنوان عناصر هویت ملی و بهرهگیری از مزیتهای تاریخی و فرهنگی مناطق مختلف کشور، برای مشارکت فعال مناطق در توسعه پایدار
۴۷- سازماندهی فضای ملی، ایجاد تعادل منطقهای و تقویت نقش منطقهای کشور، با بهرهگیری از قابلیتها و مزیتهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و طبیعی سرزمین، با هدف ارتقای جایگاه بینالمللی کشور
نکته : براساس این سیاستهای کلی نظام در دوره چشم انداز ، بایستی علاوه بر اینکه هویت اسلامی در طرحهای شهرسازی ومعماری اعمال میشده است ، بلکه معماری ایرانی ـ اسلامی متناسب با شرایط جامعه و فناوریهای جدید روز آمد می شده است و مسئولیت آن با همه بخشها شامل وزارت راه وشهرسازی ؛ شهرداریها ، بنیاد مسکن ، شرکتهای مهندسین مشاور ، مهندسان طراح ، دانشکده های معماری و مراکز مطالعاتی می باشد .
نقد و تحلیل اجمالی
- در دورههایی از تاریخ ایران شاهد اوج شکوفایی معماری اسلامی بسیار غنی بودهایم ، اما در دوره قاجار این نوع معماری بهشدت سیر نزولی داشته و در دوره پهلوی شاهد معماری التقاطی و ترویج معماری غربی ناسازگار با اقلیم وفرهنگ بومی توسط معماران پرورش یافته در نظام اموزشی غربی بوده ایم.
- بحمدالله پس از انقلاب اسلامی مصوبات قانونی بسیار خوبی تحت عنوان هویت اسلامی ایرانی و الگوی اسلامی پیشرفت تصویبشده و بسترهای قانونی برای اعمال هویت اسلامی در حوزه معماری وشهرسازی ایجادشده است، وتلاشهایی نیز صورت گرفته است . لکن نمود عینی مبین وجود ضعفهای زیادی می باشد .
- متأسفانه مصوبات قانونی شهرسازی و معماری اسلامی طی چهار واندی دهه اخیر در بدنه نظام فنی اجرایی مهندسی کشور جاری نشده است و در بسیاری از موارد شاهد معماری مغایر با آن هستیم .
- در وظایف وزارت راه وشهرسازی ، سازمان نظام مهندسی ساختمان ، شهرداریها و….. الزامات قانونی برای ترویج معماری وشهرسازی اسلامی وجود دارد ولی نسبت به ان بی توجهی زیادی صورت گرفته است .
- دغدغههای رهبر انقلاب اسلامی در ناهنجاریهای شهرها و نیز رسیدن به الگوی معماری اسلامی– ایرانی در مقاطع مختلف بیان شده است . ایشان با اشاره به تأثیرگذاری معماری و نمای ساخت و سازها بر فضای سبک زندگی در سال ۱۳۹۳ فرموده اند: ” باید هرچه ممکن است محیط زندگی شهر، به گونه ای طراحی و ساخته شود که تحقق سبک زندگی اسلامی راحت تر، امکان پذیر باشد.”
سخن پایانی
- پس از انقلاب اسلامی در سطح کلان نظام ریل گذاری خوبی در خصوص شهرسازی ومعماری با هویت اسلامی صورت گرفته است ، ولی کارگزاران ، برنامه ریزان ، طراحان و مجریان بد عمل کرده اند .
- از علل آن ، عدم ضوابط الزام آور ، عدم نظارت بر عملکرد مدیران ، وعدم برخوردهای قانونی و بیش از همه مشکل در نهاد مسول ( یعنی وزارت و راه شهرسازی ) بوده است .
- یکی از مشکلات ، وجود مدیرانی که با جریان فکری غربی همسو بوده و اساسا اعتقادی به مبانی دینی در علوم امروزی نداشته اند برمصدر امور قرار گرفته . سبب عدم اجرای سیاستهای ابلاغی بوده اند و حتی رسما در وزارت راه وشهرسازی با محوریت شخص آقای اخوندی ( وزیر اسبق) ، معماری ایرانشهری را دنبال میکردند !
- یکی از عوامل مهم و زمینه ای در حرفه مهندسی ، اشکال جدی در نظام آموزش عالی در دانشکده های معماری سراسر کشور می باشد ؛ این است که آموزش معماری با هویت ارایه نمی شود و حتی ترویج سبک غربی نیز صورت میگیرد .
- ضرورت دارد مدیریت عالی که برمناصب تصمیم سازی منصوب می شوند ، یکی از شرایط احراز تصدی مسئولیت شان برخورداری از دانش نسبی و باور شان به این حوزه بوده و التزام عملی داشته باشند .
- ساخت ۴ ملیون واحد مسکونی توسط دولت سیزدهم ( ایت الله رییسی ) یک فرصت استشنایی گام نخست جهت تحول در طرح وساخت و بروز مصادیقی عینی از جلوه شهرسازی اسلامی و نیز معماری واحدها با الگوی اسلامی خواهد بود .
- لازم است سیاستهای پیشنهادی مذکور در قانون برنامه هفتم آمده و مبنای برنامه ریزیها قرار گرفته و در گام دوم انقلاب اسلامی منشا تحول هویتی و تحقق الگوی اسلامی – ایرانی در زیرساختهای شهرها و روستاهای کشور وایجاد تمدن نوین اسلامی قرار گیرد .
دکترسیدجواد هاشمی فشارکی ، استاد دانشگاه و مولف معماری وشهرسازی اسلامی در آیینه قوانین و مقررات وهمچنین نظام مدیریت فرهنگی در شهر اسلامی – ایرانی ( برپایه مبانی نظری و فرایند فکری سازنده شهر اسلامی ) – انتشارات جهاددانشگاهی