در این نوشتار؛ بخش اول خطبه فدکیه حضرت زهرا (س) در تبین رسالت پیامبر(ص) و دستاوردهای بعثت آن حضرت با یک روش ابداعی جهت تدبر سهل تر در فهم مطالب روح بخش آن بدون تغییردر آن ، استخراج گردیده ، موضوع بندی و منتظم شده و سپس تدوین و ارایه شده است.
.
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی
خُطبه فدکیه سخنرانی حضرت زهرا (س) که در اعتراض به غصب فدک توسط ابوبکر ( غصب هبه پیامبر به دخترش) ، در مسجد النبی ایراد شد ، دارای معارف خداشناسی، معادشناسی، نبوت و بعثت پیامبر اسلام(ص)، عظمت قرآن، فلسفه احکام و ولایت ، دفاع از حق علی(ع) خلافت جانشینی پیامبر(ص) ، مواضع سیاسی حضرت فاطمه(س) علیه نظام حاکم و سرزنش مصادرهکنندگان فدک و خلافت و اثبات مالکیتش برفدک را در بر داشته و از نفیسترین میراثهای دینی حضرت زهرا (س) است.
شکرگذاری در آغاز سخن
( شکر الهی و ثنای حق تعالی )
سخن اغازین خطبه با سپاس به درگاه الهی صورت گرفته شده است :
- حمد و سپاس خدای را برآنچه ارزانی داشت، اَلْحَمْدُللَّـهِ عَلی ما اَنْعَمَ،
- و شکر او را در آنچه الهام فرمود، وَ لَهُ الشُّكْرُ عَلی ما اَلْهَمَ،
- و ثنا و شکر بر او بر آنچه پیش فرستاد، وَ الثَّناءُ بِما قَدَّمَ،
- از نعمتهای فراوانی که خلق فرمود مِنْ عُمُومِ نِعَمٍ اِبْتَدَاَها،
- و عطایای گستردهای که اعطا کرد، وَ سُبُوغِ الاءٍ اَسْداها،
- و منّتهای بیشماری که ارزانی داشت، وَ تَمامِ مِنَنٍ اَوْلاها،
- نهایت آن از پاداش فراتر، جَمَّ عَنِ الْاِحْصاءِ عَدَدُها،
- و دامنه آن تا ابد از ادراک دورتر است، وَ نَأی عَنِ الْجَزاءِ اَمَدُها،
- و مردمان را فراخواند، تا با شکرگزاری آنها نعمتها را زیاده گرداند، وَ تَفاوَتَ عَنِ الْاِدْراكِ اَبَدُها، وَ نَدَبَهُمْ لاِسْتِزادَتِها بِالشُّكْرِ لاِتِّصالِها،
- و با گستردگی آنها مردم را به سپاسگزاری خود متوجّه ساخت، وَ اسْتَحْمَدَ اِلَی الْخَلائِقِ بِاِجْزالِها،
- و با دعوت نمودن به این نعمتها آنها را دو چندان کرد. وَ ثَنی بِالنَّدْبِ اِلی اَمْثالِها.
خدا شناسی
و
شهادت بر توحید
گواهی می دهم در باره خداوند :
- و گواهی میدهم که وَ اَشْهَدُ اَنْ
- معبودی جز خداوند نیست لااِلهَ اِلاَّ اللَّـهُ
- و شریکی ندارد، وَحْدَهُ لاشَریكَ لَهُ،
- که این امر بزرگی است که اخلاص را تأویل آن كَلِمَةٌ جَعَلَ الْاِخْلاصَ تَأْویلَها،
- و قلوب را متضمّن وصل آن ساخت وَ ضَمَّنَ الْقُلُوبَ مَوْصُولَها،
- و در پیشگاه تفکر و اندیشه شناخت آن را آسان نمود، وَ اَنارَ فِی التَّفَكُّرِ مَعْقُولَها،
- خداوندی که چشمها از دیدنش بازمانده، الْمُمْتَنِعُ عَنِ الْاَبْصارِ رُؤْیتُهُ،
- و زبانها از وصفش ناتوان، وَ مِنَ الْاَلْسُنِ صِفَتُهُ،
- و اوهام و خیالات از درک او عاجز هستند. وَ مِنَ الْاَوْهامِ كَیفِیّتُهُ.
شهادت به خلقت و ابداع
- موجودات را خلق فرمود بدون آنکه از مادهای موجود شوند، اِبْتَدَعَ الْاَشْیاءَ لامِنْ شَیءٍ كانَ قَبْلَها،
- و آنها را پدید آورد بدون آنکه از قالبی تبعیت کنند، وَ اَنْشَاَها بِلاَاحْتِذاءِ اَمْثِلَةٍ اِمْتَثَلَها،
- آنها را به قدرت خویش ایجاد و به مشیتش پدید آورد، كَوَّنَها بِقُدْرَتِهِ وَ ذَرَأَها بِمَشِیّتِهِ،
- بیآنکه در ساختن آنها نیازی داشته مِنْ غَیرِ حاجَةٍ مِنْهُ اِلی تَكْوینِها،
- و در تصویرگری آنها فائدهای برایش وجود داشته باشد، وَ لافائِدَةٍ لَهُ فی تَصْویرِها،
هدف از آفرینش
- جز اِلاَّ
- تثبیت حکمتش تَثْبیتاً لِحِكْمَتِهِ
- و آگاهی بر طاعتش، وَ تَنْبیهاً عَلی طاعَتِهِ،
- واظهار قدرت خود، وَ اِظْهاراً لِقُدْرَتِهِ
- و شناسائی راه عبودیت وَ تَعَبُّداً لِبَرِیّتِهِ،
- و گرامیداشت دعوتش، وَ اِعْزازاً لِدَعْوَتِهِ،
فلسفهی ثواب و عقاب الهی
- آنگاه ثُمَّ
- بر طاعتش پاداش جَعَلَ الثَّوابَ عَلی طاعَتِهِ،
- و بر معصیتش عقاب مقرر داشت، وَ وَضَعَ الْعِقابَ عَلی مَعْصِیتِهِ،
- تا بندگانش را از نقمتش بازدارد ذِیادَةً لِعِبادِهِ مِنْ نِقْمَتِهِ
- و آنان را به سوی بهشتش رهنمون گردد. وَ حِیاشَةً لَهُمْ اِلی جَنَّتِهِ.
پیامبر شناسی
(شهادت به رسالت پیامبر )
گواهی می دهم در باره پیامبر (ص)
- و گواهی میدهم که وَ اَشْهَدُ
- پدرم محمّد بنده و فرستاده اوست، اَنَّ اَبی مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ،
- که قبل از فرستاده شدن او را انتخاب، اِخْتارَهُ قَبْلَ اَنْ اَرْسَلَهُ،
- و قبل از برگزیدن نام پیامبری بر او نهاد، وَ سَمَّاهُ قَبْلَ اَنْ اِجْتَباهُ،
- و قبل از مبعوث شدن او را برانگیخت، وَ اصْطَفاهُ قَبْلَ اَنْ اِبْتَعَثَهُ،
- آن هنگام که مخلوقات در حجاب غیبت بوده، اِذ الْخَلائِقُ بِالْغَیبِ مَكْنُونَةٌ،
- و در نهایت تاریکیها بسر برده، وَ بِسَتْرِ الْاَهاویلِ مَصُونَةٌ،
- و در سر حد عدم و نیستی قرار داشتند، وَ بِنِهایةِ الْعَدَمِ مَقْرُونَةٌ،
علل بعثت پیامبر (ص) از سوی خداوند
- او را برانگیخت به خاطر
- علمش به عواقب کارها، عِلْماً مِنَ اللَّـهِ تَعالی بِمائِلِ الْاُمُورِ،
- و احاطهاش به حوادث زمان وَ اِحاطَةً بِحَوادِثِ الدُّهُورِ،
- و شناسائی کاملش به وقوع مقدّرات. وَ مَعْرِفَةً بِمَواقِعِ الْاُمُورِ.
- او را برانگیخت تا امرش را کامل اِبْتَعَثَهُ اللَّـهُ اِتْماماً لِاَمْرِهِ،
- و حکم قطعیاش را امضا وَ عَزیمَةً عَلی اِمْضاءِ حُكْمِهِ،
- و مقدّراتش را اجرا نماید، وَ اِنْفاذاً لِمَقادیرِ رَحْمَتِهِ،
جامعه شناسی
وضعیت ملتها در پیش از بعثت پیامبر خاتم (ص)
- و آن حضرت امّتها را دید که فَرَأَی الْاُمَمَ
- در آئینهای مختلفی قرار داشته، فِرَقاً فی اَدْیانِها،
- و در پیشگاه آتشهای افروخته معتکف عُكَّفاً عَلی نیرانِها،
- و بتهای تراشیده شده را پرستنده، عابِدَةً لِاَوْثانِها،
- و خداوندی که شناخت آن در فطرتشان قرار دارد را منکرند. ُنْكِرَةً للَّـهِ مَعَ عِرْفانِها.
آثار و دستاوردهای بعثت پیامبر (ص)
- پس خدای بزرگ به وسیله پدرم محمد صلی الله علیه و آله فَاَنارَ اللَّـهُ بِاَبی مُحَمَّدٍ صَلَّی اللَّـهُ عَلَیهِ و الِهِ
- تاریکیهای آن را روشن، ظُلَمَها،
- و مشکلات قلبها را برطرف، وَ كَشَفَ عَنِ الْقُلُوبِ بُهَمَها،
- و موانع رؤیت دیدهها را از میان برداشت، وَ جَلی عَنِ الْاَبْصارِ غُمَمَها،
- و با هدایت در میان مردم قیام کرده وَ قامَ فِی النَّاسِ بِالْهِدایةِ،
- و آنان را از گمراهی رهانید، فَاَنْقَذَهُمْ مِنَ الْغِوایةِ،
- و بینایشان کرده، وَ بَصَّرَهُمْ مِنَ الْعِمایةِ،
- و ایشان را به دین استوار و محکم رهنمون شده، وَ هَداهُمْ اِلَی الدّینِ الْقَویمِ،
- و به راه راست دعوت نمود. وَ دَعاهُمْ اِلَی الطَّریقِ الْمُسْتَقیمِ.
رحلت رسول خدا(ص)
- تا هنگامی که خداوند او را به سوی خود فراخواند، ثُمَّ قَبَضَهُ اللَّـهُ اِلَیهِ
- فراخواندنی از روی مهربانی قَبْضَ رَأْفَةٍ وَ اخْتِیارٍ
- و آزادی و رغبت و میل، وَ رَغْبَةٍ وَ ایثارٍ،
- پس آن حضرت از رنج این دنیا در آسایش بوده، فَمُحَمَّدٌ صَلَّی اللَّـهُ عَلَیهِ و الِهِ مِنْ تَعَبِ هذِهِ الدَّارِ فی راحَةٍ،
- و فرشتگان نیکوکار در گرداگرد او قرار داشته، قَدْ حُفَّ بِالْمَلائِكَةِ الْاَبْرارِ
- و خشنودی پروردگار آمرزنده او را فراگرفته، وَ رِضْوانِ الرَّبِّ الْغَفَّارِ،
- و در جوار رحمت او قرار دارد، وَ مُجاوَرَةِ الْمَلِكِ الْجَبَّارِ،
- پس درود خدا بر پدرم، پیامبر و امینش صَلَّی اللَّـهُ عَلی أَبی نَبِیهِ وَ اَمینِهِ
- و بهترین خلق و برگزیدهاش باد، وَ خِیرَتِهِ مِنَ الْخَلْقِ وَ صَفِیهِ،
- و سلام و رحمت و برکات الهی براو باد. وَ السَّلامُ عَلَیهِ وَ رَحْمَةُاللَّـهِ وَ بَرَكاتُهُ.
تکلیف امّت پس از پیغمبر
شما ای بندگان خدا !
آنگاه حضرت فاطمه (ع) رو به مردم (مسلمانان )كرده ثم التفت الی اهل المجلس
و فرمود: و قالت:
- شما ای بندگان خدا اَنْتُمْ عِبادَ اللَّـهِ
- پرچمداران امر و نهی او، نُصُبُ اَمْرِهِ وَ نَهْیهِ،
- و حاملان دین و وحی او، وَ حَمَلَةُ دینِهِ وَ وَحْیهِ،
- و امینهای خدا بر یکدیگر، وَ اُمَناءُ اللَّـهِ عَلی اَنْفُسِكُمْ،
- و مبلّغان او به سوی امّتهایید، وَ بُلَغاؤُهُ اِلَی الْاُمَمِ،
- زمامدار حق در میان شما بوده، زَعیمُ حَقٍّ لَهُ فیكُمْ،
یادآوری عهد و بقیّهی الهی
- و پیمانی است که از پیشاپیش به سوی تو فرستاده، وَ عَهْدٍ قَدَّمَهُ اِلَیكُمْ،
- و باقیماندهای است که برای شما باقی گذارده است: وَ بَقِیةٍ اِسْتَخْلَفَها عَلَیكُمْ:
قرآن و فضائل آن
قرآن کتابی است که :
- آن کتاب گویای الهی كِتابُ اللَّـهِ النَّاطِقُ
- و قرآن راستگو وَ الْقُرْانُ الصَّادِقُ،
- و نور فروزان و النُّورُ السَّاطِعُ
- و شعاع درخشان است، وَ الضِّیاءُ اللاَّمِعُ،
- که بیان و حجّتهای آن روشن، بَینَةً بَصائِرُهُ،
- اسرار باطنی آن آشکار، مُنْكَشِفَةً سَرائِرُهُ،
- ظواهر آن جلوهگر است، مُنْجَلِیةً ظَواهِرُهُ،
- پیروان آن مورد غبطه جهانیان بوده، قائِداً اِلَی الرِّضْوانِ اِتِّباعُهُ،
- و تبعیت از او خشنودی الهی را باعث میگردد، مُؤَدٍّ اِلَی النَّجاةِ اسْتِماعُهُ،
- و شنیدن آن راه نجات است. مُغْتَبِطَةً بِهِ اَشْیاعُهُ،
آثار وجودی قرآن کریم
به وسیله قرآن به این موارد می توان دست یافت :
- به وسیله آن میتوان به بِهِ تُنالُ
- حجّتهای نورانی الهی، حُجَجُ اللَّـهِ الْمُنَوَّرَةُ،
- و واجباتی که تفسیر شده، وَ عَزائِمُهُ الْمُفَسَّرَةُ،
- و محرّماتی که از ارتکاب آن منع گردیده، وَ مَحارِمُهُ الْمُحَذَّرَةُ،
- و نیز به گواهیهای جلوهگرش وَ بَیّناتُهُ الْجالِیةُ،
- و برهانهای کافیاش وَ بَراهینُهُ الْكافِیةُ،
- و فضائل پسندیدهاش، وَ فَضائِلُهُ الْمَنْدُوبَةُ،
- و رخصتهای بخشیده شدهاش وَ رُخَصُهُ الْمَوْهُوبَةُ،
- و قوانین واجبش دست یافت. وَ شَرائِعُهُ الْمَكْتُوبَةُ.
فلسفه برخی از احکام اسلامی
- پس خدای بزرگ فَجَعَلَ اللَّـهُ
- ایمان را برای پاک کردن شما از شرک، الْایمانَ تَطْهیراً لَكُمْ مِنَ الشِّرْكِ،
- و نماز را برای پاک نمودن شما از تکبّر، وَ الصَّلاةَ تَنْزیهاً لَكُمْ عَنِ الْكِبْرِ،
- و زکات را برای تزکیه نفس و افزایش روزی، وَ الزَّكاةَ تَزْكِیةً لِلنَّفْسِ وَ نِماءً فِی الرِّزْقِ،
- و روزه را برای تثبیت اخلاص، وَ الصِّیامَ تَثْبیتاً لِلْاِخْلاصِ،
- و حج را برای استحکام دین، وَ الْحَجَّ تَشْییداً لِلدّینِ،
- و عدالت ورزی را برای التیام قلبها، وَ الْعَدْلَ تَنْسیقاً لِلْقُلُوبِ،
- و اطاعت ما خاندان را برای نظم یافتن ملتها، وَ طاعَتَنا نِظاماً لِلْمِلَّةِ،
- و امامتمان را برای رهایی از تفرقه، وَ اِمامَتَنا اَماناً لِلْفُرْقَةِ،
- و جهاد را برای عزت اسلام، وَ الْجِهادَ عِزّاً لِلْاِسْلامِ،
- و صبر را برای کمک در به دست آوردن پاداش قرار داد وَ الصَّبْرَ مَعُونَةً عَلَی اسْتیجابِ الْاَجْرِ.
- و امر به معروف را برای مصلحت جامعه، وَ الْاَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ مَصْلِحَةً لِلْعامَّةِ،
- و نیکی به پدر و مادر را برای رهایی از غضب الهی، وَ بِرَّ الْوالِدَینِ وِقایةً مِنَ السَّخَطِ،
- و صله ارحام را برای طولانی شدن عمر و افزایش جمعیت، وَ صِلَةَ الْاَرْحامِ مَنْساءً فِی الْعُمْرِ وَ مَنْماةً لِلْعَدَدِ،
- و قصاص را وسیله حفظ خونها، وَ الْقِصاصَ حِقْناً لِلدِّماءِ،
- و وفای به نذر را برای در معرض مغفرت الهی قرار گرفتن، وَ الْوَفاءَ بِالنَّذْرِ تَعْریضاً لِلْمَغْفِرَةِ،
- و دقت در کیل و وزن را برای رفع کمفروشی مقرر فرمود. وَ تَوْفِیةَ الْمَكائیلِ وَ الْمَوازینِ تَغْییراً لِلْبَخْسِ.
- و نهی از شرابخواری را برای پاکیزگی از زشتی، وَ النَّهْی عَنْ شُرْبِ الْخَمْرِ تَنْزیهاً عَنِ الرِّجْسِ،
- و حرمت نسبت ناروا دادن را برای عدم دوری از رحمت الهی، وَ اجْتِنابَ الْقَذْفِ حِجاباً عَنِ اللَّـعْنَةِ،
- و ترک دزدی را برای پاکدامنی قرار داد، وَ تَرْكَ السِّرْقَةِ ایجاباً لِلْعِصْمَةِ،
- و شرک را حرام کرد تا در یگانهپرستی خالص شوند. وَ حَرَّمَ اللَّـهُ الشِّرْكَ اِخْلاصاً لَهُ بِالرُّبوُبِیةِ.
دعوت به تقوا و کسب معرفت
مقام عبودیت
ای مسلمانان چنین باشید:
- پس فَ
- آنگونه که شایسته است از خدا بترسید، اتَّقُوا اللَّـهَ حَقَّ تُقاتِهِ،
- و از دنیا نروید جز آنکه مسلمان باشید، وَ لاتَمُوتُنَّ اِلاَّ وَ اَنْتُمْ مُسْلِمُونَ،
- و خدا را در آنچه بدان امر کرده و از آن بازداشته اطاعت نمائید، وَ اَطیعُوا اللَّـهَ فیما اَمَرَكُمْ بِهِ وَ نَهاكُمْ عَنْهُ،
- همانا که فقط دانشمندان از خدا میترسند. فَاِنَّهُ اِنَّما یخْشَی اللَّـهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ
معرفی خویشتن و بیاناتش
سخن من این است :
آنگاه فرمود: ثم قالت:
- ای مردم! اَیهَا النَّاسُ!
- بدانید که من فاطمه و پدرم محمد است، اِعْلَمُوا اَنّی فاطِمَةُ وَ اَبی مُحَمَّدٌ،
- آنچه ابتدا گویم در پایان نیز میگویم، اَقُولُ عَوْداً وَ بَدْءاً،
- گفتارم غلط نبوده وَ لااَقُولُ ما اَقُولُ غَلَطاً،
- و ظلمی در آن نیست، وَ لااَفْعَلُ ما اَفْعَلُ شَطَطاً،
پیامبر (ص) شناسی
پیامبر (ص) چنین بوده است :
- پیامبری از میان شما برانگیخته شد که لَقَدْ جاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ اَنْفُسِكُمْ
- رنجهای شما بر او گران آمده عَزیزٌ عَلَیهِ ما عَنِتُّمْ
- و دلسوز بر شما است، حَریصٌ عَلَیكُمْ
- و بر مؤمنان مهربان و عطوف است. بِالْمُؤْمِنینَ رَؤُوفٌ رَحیمٌ.
- پس اگر او را بشناسید میدانید که او در میان زنانتان پدر من بوده، فَاِنْ تَعْزُوهُ وَتَعْرِفُوهُ تَجِدُوهُ اَبی دُونَ نِسائِكُمْ،
- و در میان مردانتان برادر پسر عموی من است، وَ اَخَا ابْنِ عَمّی دُونَ رِجالِكُمْ،
- چه نیکو بزرگواری است آنکه من این نسبت را به او دارم. وَ لَنِعْمَ الْمَعْزِی اِلَیهِ صَلَّی اللَّـهُ عَلَیهِ وَ الِهِ.
- رسالت خود را با انذار انجام داد، فَبَلَّغَ الرِّسالَةَ صادِعاً بِالنَّذارَةِ،
- از پرتگاه مشرکان کنارهگیری کرده، مائِلاً عَنْ مَدْرَجَةِ الْمُشْرِكینَ،
- شمشیر بر فرقشان نواخت، ضارِباً ثَبَجَهُمْ،
- گلویشان را گرفته اخِذاً بِاَكْظامِهِمْ،
راه و روش پیغمبر اکرم(ص)
اقدامات و دستاوردهای پیامبر (ص)
- و با حکمت و پند و اندرز نیکو به سوی پروردگارشان دعوت نمود، داعِیاً اِلی سَبیلِ رَبِّهِ بِالْحِكْمَةِ و الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ،
- در حالی که بتها را نابود میساخت، یجُفُّ الْاَصْنامَ وَ
- و سر کینه توزان را میشکست، ینْكُثُ الْهامَّ،
- تا جمعشان منهزم شده حَتَّی انْهَزَمَ الْجَمْعُ
- و از میدان گریختند. وَ وَ لَّوُا الدُّبُرَ.
- تا آنگاه که صبح روشن از پرده شب برآمد، حَتَّی تَفَرَّی اللَّـیلُ عَنْ صُبْحِهِ،
- و حق نقاب از چهره برکشید، وَ اَسْفَرَ الْحَقُّ عَنْ مَحْضِهِ،
- زمامدار دین به سخن درآمد، و نَطَقَ زَعیمُالدّینِ،
- و فریاد شیطانها خاموش گردید، وَ خَرَسَتْ شَقاشِقُ الشَّیاطینِ،
- خار نفاق از سر راه برداشته شد، وَ طاحَ وَ شیظُ النِّفاقِ،
- و گرههای کفر و تفرقه از هم گشوده گردید، وَ انْحَلَّتْ عُقَدُ الْكُفْرِ وَ الشَّقاقِ،
- و دهانهای شما به کلمه اخلاص باز شد، وَ فُهْتُمْ بِكَلِمَةِ الْاِخْلاصِ
دستاوردهای بعثت نبوی
پیامبر (ص) چنین دستاوردهایی را برای مردم بهمراه آورد :
- تا خدای تعالی بعد از چنین حالاتی شما را به دست آن حضرت نجات داد، فَاَنْقَذَكُمُ اللَّـهُ تَبارَكَ وَ تَعالی بِمُحَمَّدٍ صَلَّی اللَّـهُ عَلَیهِ وَ الِهِ بَعْدَ اللَّـتَیا وَ الَّتی،
- بعد از آنکه از دست قدرتمندان و گرگهای عرب و سرکشان اهل کتاب ناراحتیها کشیدید. وَ بَعْدَ اَنْ مُنِی بِبُهَمِ الرِّجالِ، وَ ذُؤْبانِ الْعَرَبِ، وَ مَرَدَةِ اَهْلِ الْكِتابِ.
- هرگاه آتش جنگ برافروختند خداوند خاموشش نموده، كُلَّما اَوْقَدُوا ناراً لِلْحَرْبِ اَطْفَأَهَا اللَّـهُ،