مقایسه تطبیقی ” دانش آموز کوچک ؛ با فهم بزرگ  ” و” مدیران مدعی ؛  با فهم تهی “
مقایسه تطبیقی ” دانش آموز کوچک ؛ با فهم بزرگ  ” و” مدیران مدعی ؛  با فهم تهی “

نوجوان دانش آموزبسیجی با شهادت “روح بزرگش در کالبدی کوچک خود” درسی به تاریخ داد که بجز پرورش یافتگان مکتب امام حسین (ع) برای سایرین قابل هضم نیست . درحالیکه برخی مدیران مدعی ؛ با فهم تهی قدرت استدراک آنرا ندارند

۸ ابان ۱۳۹۹

روز هشتم آبان به یاد نوجوان بسیجی، شهید سیدمحمدحسین فهمیده، روز نوجوان آغاز هفته بسیج دانش‌آموزی نام گذاری شده  که با شهادت “روح بزرگ در کالبدی کوچک” آغاز شده و به ۱۳ آبان و تسخیر لانه جاسوسی و کشتار دانش‌آموزان بیگناه ضد دیکتاتوری پهلوی در دانشگاه تهران امتداد یافته است. شهید فهمیده نه تنها اسوه رشادت و مقاومت ملّی، بلکه الگوی همه نوجوانان و جوانان برای یک زندگی آگاهانه و اقدام شجاعانه در دفاع از اسلام و میهن اسلامی است. شهید فهمیده و تمامی نوجوانان شهید که یاد حماسه حضرت قاسم (ع) و دیگر حماسه آفرینان اهل بیت را تداعی می کنند بهترین سرمشق والگوبرای آینده سازان میهن اسلامی مان هستند و خون پاکشان راهنمای نسل انقلاب است.

سید محمدحسین سومین فرزند از بین هشت فرزند خانواده فهمیده و یکی از رزمندگان بنام جنگ تحمیلی است که در یک عملیات استشهادی ابتکاری به وسیله تانک‌های بعثیون بشهادت رسید.

رادیوی جمهوری اسلامی ایران با قطع برنامه های خود اعلام می کند که نوجوانی سیزده ساله با فداکاری زیر تانک عراقی رفته آن را منفجر کرده و خود نیز به شهادت رسیده است . امام قدس سره در پیامی که به مناسبت دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی صادر می کنند، جملات معروف خود را پیرامون او می‌فرمایند: رهبر ما آن طفل سیزده ساله ای است که با قلب کوچک خود که ارزشش از صدها زبان و قلم بزرگ تر است، با نارنجک ، خود را زیر تانک دشمن انداخت وآن را منهدم نمود و خود نیز شربت شهادت نوشید. [۱]

شهید مرتضی آوینی در قسمتی از برنامه پنجم روایت فتح با نام «شهری در آسمان» شهادت وی را این‌گونه ترسیم می‌کند: ” خرمشهر، از همان آغاز خونین شهر شده بود. خرمشهر، خونین شهر شده بود. آیا طلعت را جز از منظر این آفاق می‌توان نگریست؟ آنان در غربت جنگیدند و با مظلومیت به شهادت رسیدند و پیکرهای‌شان زیر تانک‌های شیطان تکه تکه شد و به آب و باد و خاک و آتش پیوست اما… راز خون آشکار شد. راز خون را جز شهدا در نمی‌یابند. گردش خون در رگ‌های زندگی شیرین است اما ریختن آن در پای محبوب، شیرین‌تر… شایستگان آنانند که قلبشان را عشق تا آن جا انباشته است که ترس از مرگ جایی برای ماندن ندارد. شایستگان جاودانانند. حکمرانان جزایر سرسبز اقیانوس بی‌انتهای نور، که پرتوی آن از همه کهکشان آسمان دوم را روشنی بخشیده است.”

  • شرح واقعه

جتگ تحمیلی ؛ناجوانمرده علیه کشورنوپای تازه رهیده از زیرنظام ستم شاهنشاهی با حمایت دشمنان اسلام آغازشده ودفاع مردمی علیه تجاوز شکل میگیرد. سیدمحمدحسین فهمیده علیرغم سن کمش خود را بهرطریق ممکن ، به جبهه نبرد می رساند. وی به اتفاق دوستش “محمدرضا شمس” سنگری واحد داشت که در هجوم بعثی ها به خرمشهر محاصره می‌شوند. “محمدرضا شمس” دوست و همسنگر حسین زخمی شده و حسین با سختی و مرارت فراوان او را به پشت خط می‌رساند (و بعدا به شهادت میرسد)وسپس به جایگاه قبلی خود بازمی‌گردد. او با مشاهده حدود ۵ تانک‌ عراقی که به طرف رزمندگان اسلام هجوم آورده و در صدد محاصره و قتل عام آنها بودند، تاب نمی‌آورد و در حالی که تعدادی نارنجک به کمرش بسته بود و تعدادی دیگر در دستش گرفته بود، به طرف تانک‌ها حرکت می‌کند. در این هنگام تیری به پایش اصابت کرد و او از ناحیه پا مجروح شد، اما آن تیر نتوانست در اراده محکم و عزم پولادین او خللی ایجاد کند، از این رو بدون هیچ دغدغه و تردیدی تصمیم خود را عملی ساخت و از لابه لای امواج تیر که از هر سو به او شلیک می‌شد، خود را به زیر تانکی انداخت و آن را منفجر کرد. به مجرد انفجار تانک مهاجمان گمان کردند که حمله‌ای صورت گرفته است. لذا روحیه خود را باختند و با سرعت هر چه تمام‌تر تانک‌ها را رها کرده و پا به فرار گذاشتند. در نتیجه، حلقه محاصره شکسته شد و پس از مدتی نیروهای کمکی هم سر رسیدند و آن قسمت را از وجود بقایای متجاوزان پاکسازی کردند. سرانجام این شهید والامقام در هشتم آبان ۱۳۵۹ در کوت شیخ نزدیک ایستگاه راه آهن خرمشهر به شهادت رسید. بقایای پیکر شهید در قطعه ۲۴، ردیف، ۴۴، شماره ۱۱ بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد[۲]

  • دانش آموز کوچک ؛ با فهم بزرگ (روحی بزرگ در کالبدی کوچک)

هشتم آبان، یادآور برگ زرّینی از دفتر حماسه و ایثار دفاع مقدس و سالروز تشییع پیکر مطهری است که در تاریخ انقلاب اسلامی، جاودانه مانده وخواهد ماند. شهید فهمیده نوجوان سیزده ساله ای است که بزرگان از کارش در شگفت ماندند و آسمان با دیدنش احساس حقارت نمود. کدامین دست پاک چنین روح عظیمی را در کالبد نوجوانی سیزده ساله جاری کرده است؟ و کدامین خاک شقایقی چنین سرخ را در دامن خود پرورانده است؟ «سید محمّد حسین» رمزوراز عاشقی و شهادت را از جد ومولایش حسین علیه السلام آموخته بود و در کلاس ولایت، فهمیده ترین بود. [۳]

وی به‌عنوان دانش‌آموزی رزمنده و بسیجی با سرمایه عظیمی از فهم و درک و درایت انقلابی و اسلامی خویش و به دنبال طوفان حوادث انقلاب، وارد جنگ تحمیلی شد و با وجود کمی سن، خود را به خرمشهر قهرمان رساند و با اقدامی آگاهانه و شجاعانه، نام خود را در دفتر شهیدان همواره زنده تاریخ، ثبت کرد.

حسین فهمیده یکی از هزاران نونهال فهمیده و دانش‌آموز بسیجی کشور ماست که با نثار خون پاک خویش بر طراوت و سرخی خون شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی افزود. از آنجا که این دانش‌آموز رزمنده بسیجی، با ایمان و و بینش عمیق و استوار در جنگ با دشمن پیش قدم و با نیل به شهادت، درس شجاعت، فداکاری و مقاومت را به همه بسیجیان و امت حزب‌الله آموخت، امام خمینی(ره) این نوجوان ۱۳ ساله را رهبر قلمداد فرمودند زیرا نام و یاد او منشأ حماسه‌های سترگ شد و تحولی شگرف در شیوه دفاع مقدس و نبرد رزمندگان اسلام با کفر فراهم کرد و راه پیروزی و سرافرازی را یکی پس از دیگری، هموار ساخت.

  • مدیران بزرگ ؛ بافهم اندک

حذف درس مرتبط با شهید فهمیده از کتب آموزشی دوره دبستان دردوره دولت تدبیر وامید ، تبدیل به یکی از جنجالی‌ترین موضوعات مرتبط با سند ۲۰۳۰ در سال‌های اخیر شده است . منتقدان معتقدند که این اتفاق، در راستای پیاده‌سازی توصیه سازمان‌های بین‌المللی مبنی بر مغایرت استفاده نظامی از کودکان که در ایران بسیج دانش آموزی نامیده می گردد، با قوانین بین‌المللی و با هدف حذف فرهنگ شهادت طلبی صورت گرفته‌است.

آموزش‌وپرورش بخشنامه‌ای داده که نباید دانش آموزان به گلستان شهداء و دیدار جانبازان بروند به دلیل اینکه روحیه آن‌ها خراب می‌شود، این‌ها همه نتیجه اجرای این سند است؛ [۴]

ماجرا زمانی آغاز شد که اسرائیل هیوم رسانه مشهور اسرائیلی بعد از توافق هسته ای ایران با ۵+۱ در مطلبی به تشریح “یک توافق خوب” پرداخته و از حذف برخی دروس در کتب درسی دانش آموزان به عنوان مقدمه ای برای تغییر یاد کرده و دقیقا به درس حذف شده شهید فهمیده اشاره کرد و نوشت: “برای دستیابی به توافقی سازنده با ایرانی ها باید ابتدا استراتژی ها، تاکتیک ها و حتی متن کتاب های درسی آن ها با آموزه های “شهادت طلبی” به صورت کلی تغییر یابد. [۵]

بیانیه توسعه پایدار یا همان بیانیه ۲۰۳۰ یک بیانیه عمومی است که در سال ۲۰۱۵ صادر شده در سال ۲۰۱۶ در کشور ما تبدیل به سند شده و به امضای معاون اول رئیس جمهور ( جهانگیری ) رسیده  که ذیل آن ۱۷ هدف قرار دارد و دارای ۱۶۹ هدف جزئی است که یکی از هدف‌هایش ناظر بر مسئله آموزشی است. این سند در یک مسیری از کشورهای مختلف عبور کرد و توسط نظام آموزشی برخی کشورها امضا شد و به عنوان مبنای کار در حوزه آموزش قرار گرفت. در این بیانیه شاید از انسان‌هایی که ذهن تخصصی، آشنا به یونسکو و سازمان‌های بین المللی دارند، بهره گرفته شده باشد و با توجه به اینکه عنوان سند، بیانیه آموزش فراگیر و برابر است، عده‌ای آن را از افتخارات بشر بدانند، اما در عین حال مشکلات این سند بیشمار بوده و به پیکره نظام‌آموزشی ما آسیب‌های زیادی وارد کرده و خواهد کرد. [۶]

آقای حسن روحانی باکمال تأسف گفت که من تا پایان دولتم پشت سر سند ۲۰۳۰ ایستاده‌ام؛درحالیکه رهبر انقلاب  اسلامی باز هم هشدار دادند که اجرای این سند برای ما سرباز غربی درست می‌کند.

آیت الله حسینی همدانی ، امام جمعه کرج با انتقاد از سند استعماری ۲۰۳۰ و اشاره به اینکه این طرح توسط یونسکو برای آموزش ‌و پرورش جهان نوشته ‌شده و البته بعضی از مطالب آن‌ هم خوب و کاربردی است گفت: اما برایند آن استعمار و سلطه کشورهاست؛ و در واقع پذیرش ۲۰۳۰، یک “برجام فرهنگی” است.

  • نکته پایانی

” انصاف نیست که جوانان عزیز اسلام ….. در سراسر کشور در خدمت اسلام و مسلمین خون خود را نثار و جان خود را فدا کنند، ما در کنارى بنشینیم و با قلمها و زبانهاى خود قلب نورانى آنان را آزار دهیم. انصاف دهید که ما براى اسلام و کشور اسلامى خود چه کرده‏ایم و این جوانان عزیز از خود گذشته، از دانشگاهى تا روحانى و از روستایى تا شهرستانى و از کارگر تا بازارى چه کرده‏اند. از اول انقلاب تا کنون تمام رنجها و زحمتها و جانبازیها بر دوش این طبقات بوده است و آنان ولى نعمت ما بوده‏اند.رهبر ما آن طفل دوازده ساله‏اى است که با قلب کوچک خود که ارزشش از صدها زبان و قلم ما بزرگتر است، با نارنجک خود را زیر تانک دشمن انداخت و آن را منهدم نمود و خود نیز شربت شهادت نوشید.خداوندا! من از پیشگاه مقدس تو عذر مى‏خواهم که کودکان و جوانان عزیز ما خود را فدا کنند و ما بهره‏ کشى نماییم.” [۷]

رهبر معظم انقلاب در این زمینه فرمودند: ” زنده نگه داشتن یاد حادثه شهادت دانش ‌آموز بسیجی، شهید فهمیده، از اصالت‌های دفاع مقدس است. از این‌رو، هشتم آبان، سالروز شهادت این فرزند انقلاب، به‌عنوان «روز نوجوان و جوان و بسیج دانش‌آموزی» نام گرفته است تا ضمن یادآوری حماسه این قهرمان کوچک، به‌عنوان سرمشقی مناسب به هم‌سالانش مطرح شده و راهش همچون الگویی ماندگار بر تارک تاریخ پر افتخار ایران بدرخشد.” [۸] «مواردی است که شخصیت‌های حقیقی، به نماد و به حقایق اسطوره‌گون تبدیل می‌شوند… و از جمله‌ی زیباترین آنها، شهادت این نوجوان بسیجی است» [۹]

رهبر انقلاب چندین بار به‌صراحت فرمودند که این سند ( ۲۰۳۰) نباید اجرا شود، در حالی سند تحول آموزش‌وپرورش داریم و ضرورتی ندارد این سند اجرا شود.

آیت الله حسینی همدانی نماینده ولی فقیه در استان البرز و امام جمعه کرج نیز فرمودند : ” آیا آموزشی که طبق آموزه‌های سند ۲۰۳۰ ، همان سندی که می‌گوید عکس شهید فهمیده و شهید نواب صفوی و مفاهیمی چون بسیج را  چون ترویج خشونت است حذف کنیم می‌تواند مدافع حرم یا مجاهد فی سبیل الله تربیت کند….در صورت تحقق چنین هدفی که خواسته دشمن است حتی ما مجاهد در عرصه اقتصاد هم نخواهیم داشت اگر هم داشته باشیم و مسئولیتی به وی واگذار شود نجومی بگیر می‌شود و تخلف و اختلاس می‌کنند…..در بیانیه گام دوم انقلاب، مخاطب رهبر معظم انقلاب جوانان هستند، این جوانان در آموزش و پرورش تربیت می‌شوند.”

  • سخن پایانی
  • ایران اسلامی همواره به خود می‌بالد که نوجوانان بسیجی همچون حسین فهمیده‌ها با ریختن خون خود تصویری باشکوه از ایثار و فداکاری را بر دل‌ها نقش بسته وترس بردشمن انداخته اند.
  • رهبر معظم انقلاب در این زمینه فرمودند: “زنده نگه داشتن یاد حادثه شهادت دانش ‌آموز بسیجی، شهید فهمیده، از اصالت‌های دفاع مقدس است”. از این‌رو، هشتم آبان، سالروز شهادت این فرزند انقلاب، به‌عنوان «روز نوجوان و بسیج دانش‌آموزی» نام گرفته است تا ضمن یادآوری حماسه این قهرمان باکالبدی کوچک ولی روحی بزرگ ، به‌عنوان سرمشقی مناسب وتعالی بخش برای هم‌سالانش مطرح باشد و راهش همچون الگویی ماندگار بر تارک تاریخ پر افتخار ایران بدرخشد وجوانه های امیدانقلاب را برای اینده درخشان انقلاب برویاند.
  • بیانیه ۲۰۳۰ در کشورهای زیادی ورود پیدا کرد اما به شکل اولیه خود که همان بیانیه بود باقی ماند .در تنها کشوری که به صورت سند درآمد توسط لیبرالهای نفوذی ایران است. ونبایستی بگذاریم که عده‌ای در کشور زحمت چند ساله‌ی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را که محصول تلاش فرهیختگان اعم از دانشگاهیان، حوزوی و… بوده، راکنار بگذراند و متن دیگری را از بیگانگان که به صورت بیانیه بوده تبدیل به سند و از آن تبعیت کرده و دزدانه و غیر قانونی اجرا کنند.
  • لازم است براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، برنامه هاو محتوای فرهنگی برای دانش آموزان تهیه ومصوب شود، واز ابزارهای نوین وجذاب استفاده شود ؛ تا دانش آموزان بتوانند فضای روزهای دفاع مقدس را حس و لمس کنند.ودر وجود او اثرکرده و به باور رسیده و ماندگارشده و تضمین بخش روحیه ایثار و شهادت در برابر تهدیدات روزافزون دشمنان گردد.
  • ضعف «جبهه فرهنگی انقلاب» راه حذف «درس شهید فهمیده» را هموار کرده است وبایستی ضعفهای فرهنگی کشور شناسایی و منتفذ آن مسدود شود؛ تا باردیگر نفوذیها نتوانند رخنه کنند.
  • مدیرانی که به برکت خون شهدا به مقامات مختلف دست پیداکرده و خواهند نمود ؛ بایستی توجه نمایند ؛ که این پست ها حاصل مجاهدت چنین بزرگ مردان کوچک جسته بوده و باید حرمت نام و راهشان را داشته باشند ودر جهت اهداف عالیه انقلاب تلاش نمایند .
  • غفلت از ظرفیت های متنوع و گسترده داخلی و دل بستن به نظام آموزشی به بیگانگان ، خطایی راهبردی و خطرناک برای اینده کشور بوده و بایستی ممنوع گشته و جرم تلقی شده و با مسببان آن برخورد گردد.
  • معلمان و کارکنان متعهد آموزش وپرورش در سراسر کشور بصورت آتش به اختیار ؛ نسبت به حذف برنامه های ضد فرهنگی سند ۲۰۳۰ اقدام کرده و بصورت خود جوش با الگو قراردان دانش آموزان شهید و توصیه به خواندن وصیت نامه های شهدای دانش آموز و الگو شدن هرشهید برای هر دانش آموز ؛ برنامه های ابتکاری برای ارتقا روحیه شجاعت ؛ایثار و شهادت دانش آموزان داشته باشند.تا انشاالله اینده کشور اسلامی از جوانان پرانگیزه و متعهد و توانا برخوردار بوده و گام دوم انقلاب اسلامی را به خوبی پیاده سازی کرده زمینه ساز ظهور مهدوی گردند.

Mohammad Hossein Fahmideh.JPG

[۱][۱]  پایگاه  اطلاع رسانی نوید شاهد

[۲] علی اکبری، حسن، حماسه فهمیده، ص۵۹_ ۳۵، سازمان تحقیقات و مطالعات بسیج، تهران، بی تا.

[۳]  پایگاه اطلاع رسانی حوزه

[۴]  https://sahebnews.ir/949704/

[۵]https://www.dana.ir/news/1522994.html/

[۶]https://www.mashreghnews.ir/news/730979/

[۷] صحیفه امام، ج‏۱۴، ص: ۷۴

[۸]  https://www.irna.ir/news/84092385/%D9

[۹] بیانات در خطبه‌های نماز جمعه ۱۳۷۷ / ۸ / ۸

 

دکترسید جواد هاشمی فشارکی ؛ مولف کتاب فرهنگ موضوعی بیانیه راهبردی گام دوم انقلاب