اساسی‌ترین اقدام دشمن اثرگذاری بر ذهن مخاطب است
اساسی‌ترین اقدام دشمن اثرگذاری بر ذهن مخاطب است

حجت‌الاسلام «آل‌هاشم» گفت: اساسی‌ترین اقدام دشمن در جنگ ترکیبی اثرگذاری بر ذهن مخاطب ایرانی به واسطه فضای مجازی است.

حجت‌الاسلام «سید محمدعلی آل‌هاشم» نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌ شرقی، امروز (شنبه)، در دومین نشست خود با جمعی از فعالان سازمان فضای مجازی سراج در دانشگاه تبریز اظهار داشت: در دیدار سال گذشته سه نکته مهم در اهمیت فضای مجازی ذکر شد که اهمیت جهاد تبیین و الزامات این جهاد از محورهای اصلی آن است که شناخت موضوعات نیازمند تبیین، آشنایی و تسلط به موضوع و توانمندی برای تبیین، آشنایی با اندیشه‌های امامین انقلاب، رعایت اخلاق، سعه صدر، به هنگام بودن، بصیرت، مداومت در تکرار و نوآوری از مهمترین این الزامات محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: تأثیر رسانه و فضای مجازی در دنیای امروز بر کسی پوشیده نیست و این رسانه‌ها هستند که با گسترش سریع و پیچیدگی بالای خود تعیین می‌کنند که مخاطب شأن کی خوشحال و ناراحت باشند و حتی کی بخورند و چه پوششی استفاده کنند و از همین رو تسلط بر رسانه‌ها برای اعمال استبداد، استثمار و استعمار رسانه‌ای برای غرب بسیار مهم است و فضای مجازی یکی از ابزارهای مهم دشمن در ایجاد آشوب و برهم زدن امنیت فضای روانی جامعه در پاییز گذشته بود که سال‌های گذشته به دلیل گسترش بی ضابطه در کشور بستر موج سواری دشمن و استفاده تمام و کمال و قدرتمند دشمن از این ابزار را فراهم کرده است.

امام جمعه تبریز تصریح کرد: بسیار خوب بود که رسانه و فضای مجازی همان رسالت خبری، ارشادی و تفریحی قبلی را داشتند و وارد جنگ ترکیبی نمی‌شدند اما با توجه به کارکرد وسیع این ابزار در جنگ‌های نوین و ترکیبی باید فعالان فضای مجازی و رسانه نیز به ابزار مورد نیاز این جنگ مسلط باشند و هر چند تا همین چند سال پیش دغدغه ما سواد رسانه‌ای بود و البته که نباید اکنون هم از آن غفلت کنیم، اما خدعه و فریب‌های رسانه‌ای هم کم نیستند و مقابله با آنها نیازمند تسلط به ابزارها و الزامات جنگ‌های ترکیبی است.

وی گفت: جنگ ترکیبی به راهبرد نظامی پیچیده‌ای اطلاق می‌شود که ترکیبی از نبردهای متعارف و نامتعارف و اطلاعاتی و سایبری را شامل می‌شود و طیف گسترده‌ای از ابزارها در این جنگ غیر خطی به صورت متقارن و غیرمتقارن مورد استفاده قرار می‌گیرند و همان گونه که سون تزو در کتاب هنر جنگ خود می‌گوید، پیران کننده ترین حمله در چنین جنگی حمله به استراتژی دشمن است و چون جنگ‌ها همواره در حال تغییر شکل و استراتژی هستند، بنابراین هوشیاری همیشگی در برابر این تغییرها از ملزومات یک نظام مستقل و دارای دشمنان بسیار بوده و سرعت عمل و هوشیاری و اطلاعات کامل و خلاقیت همیشگی و نوآوری بدون وقفه لازمه این برتری است.

آل هاشم حماسه حزب الله در جنگ ۳۳ روزه را سرمنشأ گرایش جهانی به سمت چنین راهبردی دانسته و افزود: پس از این جنگ بود که همه متوجه شدند که حزب الله از مدل جنگ جدیدی تحت عنوان جنگ ترکیبی استفاده می‌کند و اکنون چنین شیوه جنگی در مجموعه‌هایی چون ناتو در حال واکاوی، تدریس و اجراست و در مقابل این جنگ که به واسطه استراتژی‌ها و روش‌های غیرمشخص طرف مقابل را سردرگم می‌کنند، باید استراتژی‌های غیرکلاسیک و کاملاً متغیر بکار گرفت.

وی تأکید کرد: اساسی‌ترین اقدام دشمن در جنگ ترکیبی اثرگذاری بر ذهن مخاطب ایرانی بواسطه اخبار و فضای مجازی است و حتی به طور عمد اخبار دروغ را نیز در این راستا استفاده می‌کنند تا ذهن مخاطب را به دست گیرند و به نظر بنده دفاع فردی، سازمانی، نهادی و گروهی را در این جنگ کم اثر است و این موضوع باید به صوت دولتی و متمرکز حل شود و همه گروه‌ها و جریان‌های مجازی در چهارچوب نقشه و برنامه‌های مدون دولتی هماهنگ عمل کنند و به فرموده رهبری با انجام کارهای با برنامه از کارهای بی قاعده پرهیز شود.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی اظهار داشت: در قضایای اخیر آمریکایی‌ها رسماً به صورت نظامی وارد شده اند و این جنگ، جنگ ترکیبی و نظامی متعلق به لشگر ششم ارتش آمریکاست و مهمترین هدف‌گذاری دشمن در این جنگ اثرگذاری بر انتخابات امسال مجلس شورای اسلامی است.

آل هاشم گفت: هر چند بخشی از جامعه ما در جنگ ترکیبی متحمل آسیب‌های جدی شده اند اما ۱۱ ماه تا زمان مورد نظر دشمن فرصت داریم و باید در حوزه‌های نرم افزاری و سخت افزاری هنرمندانه و جهادی وارد شویم و در سطح ملی، استانی و شهری باید جبهه وار وارد شویم چون دشمن جبهه‌ای متحد را در فضای مجازی شکل داده و باید یک سازمان مشخص عهده دار تشکیل جبهه واحد ملی در مقابله با جنگ ترکیبی شود.

انتهای پیام/